Nyhedsbreve i markedsføringen

At anvende nyhedsbreve i sin markedsføringsstrategi er et godt valg, hvis de produkter, man sælger, vil give mulighed for mersalg eller andre typer af salg over tid. Af eksempler kan nævnes.: Tøj, vvs artikler, el artikler, brugskunst, møbler, hårde hvidevarer mv.

Her gælder det om at opsætte målsætninger for udsendelse af nyhedsbreve og navnlig sætte sig grundigt ind i lovgivningen, således man ikke kommer til at udsende spammails til kommende kunder eller modtagere, der ikke har bedt om disse nyhedsbreve/e-mails..
Man skal være opmærksom på, at der findes lovgivning på området, og udsendelse af e-mail til kunder, der ikke selv har anmodet aktivt om at ville modtage disse e-mail kampagner- kan resultere i, at modtagerne anmelder disse spammails til forbrugerombudsmanden. Der er efterhånden kørt en del sager, og det er rigtigt dyrt ikke at opføre sig ordentligt, når der bruges e-mail som markedsføringsredskab i markedsføringen.

Uddrag fra forbrug.dk

Siden 1. juli 2000 har det været strafbart for erhvervsdrivende at sende elektroniske reklamer ud, medmindre modtageren forudgående har bedt om det. Elektronisk reklame omfatter først og fremmest e-mail, men også SMS/MMS, telefax og automatiske opkaldssystemer.
Forbudet, der fremgår af markedsføringslovens § 6, gælder hvad enten modtageren af reklamen er forbruger, erhvervsdrivende, en offentlig myndighed eller andet.

En tommelfingerregel for den bedste måde at indsamle e-mail adresser til potentielle kunder er at opbygge sin egen e-mail database. Herved udnyttes det potentiale, der ligger i en sådan kundedatabase, til at målrette virksomhedens gode tilbud, kampagner, invitere til event, give fordelsmulighed for at købe tilbud før de annonceres andre steder etc. Husk altid, at der skal være mulighed for hurtigt og effektivt at kunne afmelde nyhedsbrevet, f.eks. ved hjælp af et link i e-mailen, der afmelder dette ved et tryk.

Vores erfaringer med at udnytte disse faciliteter i forbindelse med onlineshops er yderst positive. Her er der tit tale om meget høje konverteringsrater, alt afhængigt af vareudbud og kvaliteten på nyhedsbrevet.

Ønsker du hjælp til dit kommende nyhedsbrev strategi er du velkommen til at kontakte os