Google Historie og tidslinie

Google, en af verdens mest magtfulde teknologivirksomheder, har en historie fyldt med innovation, ambition og utallige milepæle. Her er en kronologisk gennemgang af Googles historie, fra dens beskedne begyndelse til den globale tech-gigant, vi kender i dag.

Google begynder i 1996 som et forskningsprojekt af Larry Page, han får umiddelbart derefter følgeskab af Sergey Brin. De var PHD studerende på Stanford University i Californien.

De påbegynder arbejdet med en søgemaskine, den skal tage udgangspunkt i forholdet imellem det aktuelle indhold på et website, og de sider og værdier disse sider havde i forhold til indholdet, og derefter ranke det i søgemaskinen, hvor disse algoritmer skulle give en mere præcis vurdering efter de forskellige faktorer, såsom keyword density og linkpopularitet, hvilket ville give de sider som flest mulige website fandt relevante og linkede til en bedre placering, i forhold til dem som ikke havde nogle link til deres website.

Deres første søgemaskine fik navnet BackRup det var på grund af systemet brugte backlinks til vurdering af et websites ranking i søgemaskinerne.

Grundlæggerne af Google var ret overbevist om de havde et godt koncept med den algoritme der vurderede linkværdier, værdier som andre brugere, ved at linke til det pågældende website var med til at stemme på. Deres link gav en stemme og anbefaling til det pågældende website som søgemaskinen tog med i sine beregninger af relevans på den pågældende søgning..

Page og Brin testede deres søgemaskine på Stanford Universitetet, søgemaskinen lå på domænet google.standford.edu – de fik efterfølgende registreret domænet Google.com d. 15. september 1997

4. september 1998 blev virksomheden Google Inc stiftet i en vens garage i Menlo Park i Californien, de havde fået etableret en startkapital på 1.1 million USD, og Andy Bechtolsheim, en af grundlæggerne af SUN Microsystem havde indskudt 100.000 USD i selskabet. Virksomheden er kendt for at have købt sin første serverrack, som bestod af brugte computerdele.

Brin og Page ville ikke have en søgemaskine der brugte banner reklamer og andre popup i forbindelse med søgning på søgemaskinen, det er emner der findes i de oprindelige udkast og planer for Google som søgemaskine.

Men der gik jo som bekendt ikke ret lang tid før de havde annoncer på søgemaskinen, så de må have skiftet mening på et tidspunkt.

Google November 1998

Google som den så ud November 1998




Google december 1998


Google december 1998


Google december 1999


Google december 1999

I starten af 1999 flyttede virksomheden ind i Palo Alto, her var der flere andre Silicon Valley virksomheder, virksomheden voksede og snart lejede selskabet et større antal bygninger i Mountain View, Californien.

Virksomheden har ligget på denne adresse lige siden og Google har i 2006 købt ejendommen, som er kendt under betegnelsen Googleplex.

Google tiltrak som søgemaskine mange nye brugere, og snart blev den en del af de søgemaskiner der blev brugt til søgning efter forskellige produkter, virksomheder mv. Mange kunne godt lide Google fordi den var enkel i design, et design uden for meget popup og andre elementer der forstyrrede brugeroplevelsen, dette kombineret med gode søgeresultater, som ud fra de søgefraser de enkelte brugere brugte i deres søgninger på søgemaskinen, var bedre end i de fleste andres søgemaskiner, så var vejen banet for Google som foretrukket søgemaskine iblandt mange.

I 2000 lancerer Google AdWords, annonceringsprogrammet, der senere bliver en hjørnesten i virksomhedens økonomiske succes. Google begynder at sælge annoncer på søgemaskinen, der var her tale om tekstbaserede annoncer., Begrundelsen for kun at anvende tekstbaserede annoncer var for at undgå flimmer i det design søgemaskinen var kendt for - og komme til at ligne de andre søgemaskiner med banner annoncer og lign.

Google annoncerne blev solgt som en kombination af pris, tilbud og klikfrekvens, budene startede ved 5 cent pr. klik. Den nye form for reklame blev hurtigt populær - ideen er oprindeligt udarbejdet af Goto.com senere omdøbt til Overture Services før de blev overtaget af Yahoo.

Overture Services har senere sagsøgt Google for overtrædelse af deres patenter vedr. pay-per-klik modellen, denne sag er senere afgjort ved at Google udstedte aktier i mod en permanent licens til brug for adwords.

Google klarede dot com bølgen, hvor mange IT virksomheder fald i denne periode, Google voksede stødt og roligt og blev større og øgede sin markedsandel i det eksisterende søgemarked.

2001 - Google udarbejde en model der blev patenteret d. 4.september 2001, patentet blev officielt overdraget til Standford University og med Lawrence Page som opfinder. Google udvider sin søgetjeneste til at inkludere mere end 3 milliarder websider og introducerer Google Image Search.

 

 

Googles første server
Googles  første server


Google går på børsen

Da Google opstart byggede på kapital der var indskudt af enkeltpersoner i 1998 - og den yderligere finansiering de efterfølgende år bestod af investeringer på 25 millioner USD fra bla. Kleiner Perkins Caufield & Byers samt Sequoia capital, var tiden til at få etableret et børsnoteret selskab aktuel for virksomheden og dens videre drift.

Google gennemgår en offentlig børsnotering på NASDAQ og rejser 1,67 milliarder dollars.

Google første aktieauktion fom foregik ved IPO, en form for Hollandsk auktion fandt sted d. 19. august 2004, her blev Google aktien udbudt til 85 USD.pr. aktie, efter salget af aktier i virksomheden ejede Google stadig størstedelen af aktierne og havde derved virksomhedens fulde kontrol. Der var mange Google ansatte de blev millionærer ved at have aktier i Google.

Aktiekursen og var i 2007 oppe på 700 USD pr. aktie, dette skyldes ikke mindst den store indtægt der var på reklamemarkedet med Google adwords programmet og indtjeningen fra dette annoncenetværk.

Google er noteret på NASDAQ og på London Stock Exchange.

2005

Google køber YouTube, en beslutning, der senere viser sig at være utroligt succesfuld, da YouTube bliver den største platform for online videodeling.

2006

Google annoncerer Android, et open-source-operativsystem til mobiltelefoner.

2011

Google+: I 2011 lancerede Google sin egen social netværkstjeneste, Google+. Selvom det havde en stærk start, kunne det ikke matche Facebooks dominans og blev senere lukket ned i 2019.

2013

Google Glass: 2013 kom introduktionen af Google Glass, en tidlig version af augmented reality-briller. Selvom det vakte stor interesse, blev det også mødt med bekymringer om privatliv og sikkerhed.

 2014

Opkøb af Nest: I 2014 erhvervede Google Nest Labs, en producent af smart home produkter.

2015

Google splitter selskabet op i to segmenter og skifter navn i fjerde kvartal - Alphabet er navnet på børserne fremover. Google organiseres i et holdingselskab som overordnet vil fremstå som en paraplyorganisation for flere projekter, herunder Google.

2016

Google DeepMind's AlphaGo-program slår verdensmesteren i det komplekse brætspil Go. Dette er en bemærkelsesværdig bedrift for kunstig intelligens og demonstrerer Googles engagement i AI-forskning.

2021

AI og Machine Learning:

Google fortsætter med at investere i kunstig intelligens, kvantecomputere og udviklingen af bæredygtig teknologi. Virksomheden er også dedikeret til at reducere sin klimapåvirkning og arbejder på at opnå 100% vedvarende energiforsyning.

Google fremhævede bla. sin dygtighed inden for kunstig intelligens og maskinlæring med produkter som Google Assistant og teknologier som TensorFlow. Dets AlphaGo program fra DeepMind (et datterselskab) slog verdensmesteren i brætspillet Go.

Google og fremtiden

Googe har siden søgemaskinens start prøvet at udarbejde mange nye teknologier, som hen over årerne er bleve implemteret på søgemaskinen – ved at have en strategi på flere fronter giver det også mulighed for at videreudvikle Google adwords netværket mere optimalt, hvis brugerne bruger mere af deres tid på Googles hjemmeside, og der tilpasses annoncering til brugerne, afhængigt af hvilken tjeneste den enkelte bruger anvender, vil indtjeningen øges i takt med det øgede forbrug af disse tjenester.

Google opkøb af virksomheder

Siden 2001 har Google købt flere virksomheder, specielt virksomheder med et spændende produkt og vækstpotentiale.

I 2004 købte Google f.eks. keyhole inc. der udarbejdede et produkt kaldet earth Viewer, siden omdøbt til Google Earth. I 2006 købte Google Adaptive Path som havde Weblog, senere samme år købte Google You Tube, i 2007 blev det til DoubleClick, Grand Central, Postini, I 2009 annoncerer Gogle så køb af softwareudvikler On2 Technologies og efterfølgende Teracent.

Google partnerskabsaftaler

Google her derudover en del partnerskabsaftaler som indeholder mange veletablede virksomheder og brands.

Google annoncer

99 % af Google indtægtsgrundlag stammer fra reklamer fra bla. Google ads programmet (tidligere navngivet Google adwords), kombineret med Google analytics har Google formået at få del i en stor andel af virksomhedernes annonce budgetter, beløb der tidligere var øremærket til annoncering i dagblade, aviser, månedsmagasiner, telefonbøger og TV reklameblokke mv.

Ved at give folk viden om webanalyser (Google analytics) har Google fået folk til at interessere sig for besøgstal baseret på viden om hvor kommer brugerene fra, hvad søgte de efter, hvor landede de på mit website? Alt sammen noget som Google analytics giver svaret på, således den enkelte kunde selv kan sammensætte sin Google adwords kampagne med den højeste effekt, og med den bedste konverteringsgrad, ud fra den søgning den enkelte bruger har anvendt i sin søgning på søgemaskinen.

Når der skabes success med Google adwords, melder spørgsmålet sig hurtigt, hvad gør Google ved klikbedrageri i forbindelse med Google adwords programmet? Der er rapporteret om klikbedrageri for et sted imellem 15 og 20 % hvor det antydedes at der var tale om falske klik, genereret ved enten menneskelige søgninger fra konkurrerende virksomheder, der ønskede at tømme konkurrentens reklamebudget - eller ved scriptbaseret klik af robotter der arbejder ud fra proxyservere, og derved vil komme fra forskellige IP adresser World Wide, derved kunne IP adressen ikke anvendes som kontrol at rigtigheden af klikket på den enkelte Google annonce.

Mange Google adsence virksomheder der havde reklame på deres website klikkede også selv på disse annoncer, for herigennem at kunne generere indtægt til dem selv, men det blev hurtigt spottet fra Googles side, hvorefter de pågældende Google adsence virksomheder blev smidt ud af annonce netværket,

Der var så en lang periode hvor Google havde et rimeligt eller skulle man kalde det lemfendigt forhold til det der i fagsprog hedder MFA sites ”Made For Adsense”, her var typisk tale om totalt værdiløse websites, overfyldt med keywords og polstret godt til med Google annoncer i mange blokke, typisk var det sådan, at jo grimmere en side var, jo hurtigere ville folk væk fra dette skrammel og trykkede derefter på en Google reklame og kom hurtigt videre, fordelen for ejeren af MFA siden var at der var kontant afregning for dette klik, og Google inkasserede også sin cut for annoncen, så det var en Win Win situation for MFA ejeren og Google, derfor blev det nok godtaget så længe før de til sidst ikke kunne være den form for annoncering bekendt mere.

Google og Yahoo

I juni 2008 indgik Google en reklameaftale med Yahoo, aftalen gjorde at Yahoo skulle anvende Google adwords funktionen på deres websteder. Den påtænkte alliance blev imidlertid ikke til noget, dette skyldes US. Departments betænkeligheder vedr. karteldannelse og markedsdominans på annonceringsfronten, Google trak sig efterfølgende ud af denne aftale.

Google dækninggrad i søgninger på Internettet.

I 2007 bliver Google den mest anvendte søgemaskine på markedet, dens dækningsområde udgør nu 53,8 % på Verdensplan, imod Yahoos 19,9% og Bing med / MSL Live som den hed dengang 12,9 %

Google og nyudviklet software

Google lancerer bla. Google News, Google Product Search, Usenet, Google Groups, Google maps, Google video, desktop software som Google desktop, Picasa, Sketch Up og Google Earth mv

Google begynder også på området indenfor mobiltelefoner, med udgivelsen af softwaren Android softwaren som kan køres på de forskellige producenters telefoner under standarden G1.

Google kommer med Google translate i første omgang med oversættelse af 35 forskellige sprog, med en nøjagtighed op til 88 % i oversættelsen.

Google lancere browseren Chrome i september 2009 her er der tale om en open source browser, efterfølgende i 2009 kommer Google med et operativsystem også i open source, dette får navnet Google Chrome OS, her er der tale om et Linux baseret styresystem.

Gmail

Google e-mailen Gmail lanceres i 2004 i beta version og kører fra 2007 i fuld mode, tjenesten har over 146 millioner brugere om måneden. Google har også tjenesten Google Chat, som bruger de værktøjer der er i Google talk.

Google enterprise produkter

Google har endvidere en del entrepriseprodukter, bla. Google search appliance, denne tjeneste er beregnet til større virksomheder som har behov for dokumentsøgning i deres dokumenter.

Google begyndte at sælge Google Search Business Edition i 2006, hvor det var muligt at købe sig til en reklamefri søgeteknologi.

Googles webplatform

Der estimeres at Google i 2006 gjorde brug af 450.000 servere til at styre hele imperiet forretning, disse servere er placeret på 24 serverfarme rundt omkring i Verden.

Google og retsager

Google har oplevet retssager i forbindelse med f.eks. You Tube og brugernes retssikkerhed vedr. beskyttelse af brugernes personlige data, der er endvidere kørt sager i EU regi som Google har tabt i bla. Belgien.

2017

EU’s konkurrencemyndigheder, med kommissær Margrethe Vestager idømmer Google en bøde på 18 milliarder efter syv års sagsbehandling. Det vedrører anklagen mod misbrug af selskabets dominerende position indenfor shopping-søgninger.

Google algoritmer

Google er aktiv på webfronten, hvor der kontinuerligt indføres nye algoritmer til styring af den store søgemaskine. Det skyldes Googles målsætning om at brugeren skal have de bedste resultater når der søges i Googles indeks.

Der er kommet opdateringer, som er blevet navngivet, og som har forskellige filtre de analyserer websiderne med og efterfølgende Ranker sitet efter. De vigtigste opdateringer er Google Panda og Google Penguin.

Google Hummingbird blev introduceret d. 25 september 2013, er ikke en egentlig algoritme, men omskrivning af hovedalgoritmen, som ikke har været justeret siden Caffeine Update, som var den sidste større algoritme opdatering af grundalgoritmen, den blev foretaget i 2010 ellers skal man helt tilbage til starten af 2001, hvor algoritmen blev justeret i større omfang. Panda og Penguin er et slags ekstra lag og de opdateres derfor separat i forhold.

Google Panda

Google ønsker at forbedre søgemaskinens kvalitet af søgeresultater. Der er flere og flere websites i søgeresultaterne, som må betegnes som fejlplacerede ud fra indhold og trust. Google ønsker at fjerne eller de-ranke sider med minimalt indhold eller med indhold, som de betegner som sider med lav kvalitet.

Google Penguin

Google Penguin er fokuseret på det, som Google betegner som linkspam, der kan være tale om mange links fra sider uden væsentlig værdi, hvor der linkes tilbage til et givent websted med links og ankertekster, der skal matche sidens indhold. Google er i dag blevet god til at identificere disse såkaldte dårlige linkprofiler og kvitterer herved ved at smide det pågældende websites url adresser, der ikke matcher de nye kriterier helt ud af indekset eller så langt tilbage at det ikke giver organisk trafik.

Google Penguin opdateringer

  • Penguin 1 opdatering 24 april 2012 - Påvirkede ca. 3,5% af alle søgninger i Google.
  • Google Penguin 2 opdatering 26 maj 2012 - Påvirkede mindre en 0,1%, der var tale om en mindre justering.
  • Penguin 3 opdatering 5 oktober 2012 - Påvirkede ca. 3,2% af alle søgninger i Google.
  • Penguin 4 Opdatering Penguin 2.0 Maj 2013 - Påvirkede 2,3% af alle søgninger i Google.
  • Penguin 5 Opdatering Penguin 2.1 4 oktober 2013 - Påvirkede ca. 1% af alle søgninger i Google.
  • Penguin 6 Opdatering Penguin 3.0 17 oktober 2014
  • Penguin 7 Opdatering Penguin 4.0 23.september 2016

kronologisk gennemgang af Google opdateringer

Google har siden 2003 opdateret sine algoritmer me jævne mellemrum. De større opdateringer er navngivet.

Læs mere om Google opdateringer her.

Google Mobil friendly algoritme

21.04-2015 indførte Google en ny algoritme, der vedrører mobilvenlighed og hvorledes et website vises på en mobiltelefon. Hvis de ikke opfylder Googles specicikationer, så vil sitet få en dårligere placering i Googles mobilindeks, hvilket kan betyde væsentligt færre besøgende fra disse platforme.