Hvorfor markedsføring

I "gamle dage" var markedsføring og brug af annoncering ikke så udbredt, som det er i dag. Måden hvorpå en virksomhed markedsførte sine produkter, var typisk at åbne forretningen - og vente på kunderne kom af sig selv.

Butikker og virksomheder åbnede med lokalområdet som den store aftager af de produkter / tjenesteydelser, man ønskede at afsætte. Var der tale om virksomheder, der ville sælge sine produkter ud over egen kommunegrænse, havde man typisk ansat eller fik etableret et korps af handelsrejsende som drog land og rige rundt og solgte produkterne.
Dette gav mulighed for, at være både lokal og dækkende på landsbasis. Der blev ofte skrevet om den lokale købmand eller manufakturhandler i de lokale sprøjter (lokalaviser), og indimellem kom der så en annonce med beskrivelser af, hvad der lige var kommet hjem af nyheder.
Troværdigheden, handelsrejsende og forretning imellem var stor, loyaliteten mod kendte forretninger var ligeledes meget høj – kom der en anden sælger med tilsvarende produkter, kunne det være svært at snige sig ind på et lokalmarked, ofte med begrundelsen, at vi plejer at handle med Peter, og det bliver vi ved med.

De landsdækkende aviser havde ganske vist annoncer fra virksomheder, ofte virksomheder, der ønskede landdækkende salg af en eller anden slags. F.eks. Gillette og produkter som tandpasta, vaskepulver, soda ol.

Andre typer virksomheder kombinerede traditionelt salg fra butik med postordresalg. Her kan nævnes Daells Varehus, der åbnede butik i Nørregade, København i 1910 og sendte kataloger til nær og fjern med seneste nye tilbud. Det var information om mode og priser, som folk fra alle landets egne, kunne studere hjemme i stuen. Det var en ny og anderledes salgsmetode.

Den form for forretning blev efterfølgende kopieret af flere aktører på markedet.

Daells varehus må siges at have været med til at starte en epoke, "Postordresalg", som i mange år fungerede fint med den målgruppe, der modtog de husstandsomdelte kataloger.

Opgaven i en sådan markedsafdeling gik ud på at finde produkter til billige priser, og gerne nogle nyheder af en eller anden slags. Typisk var der ikke tale om mærkevarer, men varer der rent prismæssigt kunne konkurrere med tilsvarende produkter på markedet.

Efter få års statistik af tidligere katalogudsendelser var det snart muligt - allerede før postbuddet havde lagt det første katalog i postkassen hos fru Jensen - at estimere salgsvolumen for kampagnen i katalogets levetid ( ca. tre måneder ). (Forløberen for vor tids webanalyser ). Daells Varehus' markedsføringsafdeling vidste, hvilke kommuner og landdistrikter, der typisk solgte mest ud fra tidligere salg og kunne løbende evaluere om salget gik, som det skulle, hvilke varer, der blev købt, og i hvilket distrikt? Der var stor forskel på, hvad de såkaldte "københavnere" købte og folk fra provinsen, en vigtig detalje! De fleste københavnere købte ind i Nørregade, og folk fra provinsen bestilte via postordre.

Faktum er, at Daells Varehus (Dalle Valle) ikke kunne stå distancen og måtte lukke, måske fordi deres kernekunder, typisk landboere, efterhånden begyndte at handle ind lokalt. Nu var butikker med modetøj, gaveartikler og lignende nemlig også kommet helt ud i de enkelte nærmiljøer.

Paradigmeskift i markedsføringen

Nu er der ved igen at ske et paradigmeskift, hvor de lokale butikker med moderigtige og "helt rigtige" varer på hylden bliver fravalgt. Grunden er, et nettet nu bliver brugt til indkøb af disse varer. Typisk går folk ud og ser, hvilke varer / produkter de ønsker, skriver navn og varenummeret ned – og går derefter hjem og søger efter produktet på nettet. Her findes det for det meste og til billigere pris. Folks loyalitet over for en leverandør er i dag ikke særlig høj, der zappes i stedet efter trends og priser.

Derfor er Internet Markedsføring vigtig

I dag er markedet for Internet markedsføring nærmest eksploderet i forhold til tidligere. Har man startet en e handels butik op, vil man gerne være landskendt her og nu, måske er man også klar til at tage udenlandske markeder med i strategien.

Dette stiller helt andre krav. I dag kræves handling, her og nu i form af brugere til ens website eller kunder, der ønsker at bestille vores varer i onlinebutikken.

Derfor er det vigtigt at sætte sig ordentligt ind i markedsføringens principper og gøre brug af strategier, der kan bringe visioner til aktiv handling med efterfølgende salg of virksomhedens produkter.

Vi håber, du finder inspiration til din markedsføring på vores website og byder dig velkommen i vores verden.