Online Markedsføring basal viden

Hvad dækker begrebet online markedsføring over? Der er i disse tider stor fokus på netop begrebet online markedsføring, hvilket gør, at ordet anvendes i flæng og i rigtig mange sammenhæng. Også, hvor det egentligt ikke hører hjemme.

Online markedsføring er en samlet løsningsmodel for den markedsføring, der finder sted i den digitale verden. For en given virksomhed er der tale om strategiske målsætninger, konkurrenter i det eksisterende marked, virksomhedens salgsplatform (CMS systemet eller webshoppen til virksomhedens e handel), optimering af handelsprocesser i webshop, søgemaskineoptimering og SEO, Google adwords kampagner, Bing og Yahoo annoncering, banner annoncer, synlighed på blogs, nyhedsmedier, online presse dækning osv.

Online markedsføring afviger i princippet ikke ret meget fra den traditionelle markedsføring, som man har kendt i en menneskealder, der er kommet nogle flere værktøjer og markedsførings instrumenter til i forbindelse med den måde, man i dag annoncerer på, når det gælder virksomhedens online markedsføring på Internettet.

Derfor er det vigtigt, at man altid tager udgangspunkt i hele virksomhedens samlede markedsføring når planlægning og strategier udarbejdes. Man kan ikke sige den gamle markedsføringsmand i virksomheden er værdiløs i den nye tidsalder, men snarere, at der bør indledes samarbejder med folk der kender online markedet og behersker disse instrumenter, ved at knytte den gamle basale viden om markedsføring og de nye instrumenter som f.eks. usability, søgemaskiner, søgemaskineoptimering, seo, søgemaskine venlige CMS systemer og webshops, adwords, banner annoncering, affiliate netværk, 3die parts klik mv. skaber der en samlet markedsføringsstrategi for virksomheden.

Mindre og lokale virksomheder får desværre tit forkøbt sig i annoncering, telefonbogsoptagelser og alle mulige andre reklamer, som kun fylder lommerne på dem, der sælger reklamerne. Man skal kende sit marked og en forventet omsætningskreds, før der købes online markedsføring. Lokale virksomheder spilder annoncekroner på fejlslagne annoncer over det ganske land, en lokal vinduespudser-forretning skal annoncere lokalt og ikke landsdækkende! Derfor bliver mange snydt af smarte reklamesælgere, der sælger et produkt til en virksomhed, der ikke kender sit marked.

Fordelen ved at kunne se markedsføring som en helhed, giver den enkelte virksomhed mulighed for selv at sammenstykke den bedste plan for præsentation i medier og presse mv.