Google update timeline - læs om Googles algoritmer

Hvad er en Google algoritme?

Det er en beregningsmodel til at løse et problem ud fra forskellige forhold, og bruges i søgemaskinesammenhæng til at skabe vurderingsværktøjer til at klassificere de enkelte websteder ud fra forskellige parametre og sammensætninger, herunder OnSite sammensætning af kode og indhold og eksternt ved link fra andre websites.

Google arbejder kontinuerligt på at forbedre søgeoplevelsen ved at opdatere sine algoritmer flere hundre gange om året, nogle af opdateringerne er væsentlige og skaber glæde eller problemer for forskellige websiteejere, i forhold til om de taber positioner i SERPS eller de vinder.

Som SEO bureau hører vi jævnligt i Online Marketing fra kunder om hvorfor opdateringerne forårsager skift i placeringer på Google, og hvordan der findes en rød tråd i opdateringerne, så der kan navigeres sikkert igennem de forskellige opdateringer, der løbende finder sted.

Google søgealgorítmer fungerer sådan:

Google har igennem mange år udviklet en søgemaskine, der har som mål at fremskaffe de bedste søgeresultater på en given søgning fra en bruger.
For at kunne rangere de enkelte websteder i forhold til hinanden, så kræver det at de klassificeres, og at indholdet er relevant for søgningen ud fra brugerens søgning i forhold til de enkelte websteder.

Vi ved alle, at der dagligt kommer flere og flere nye hjemmesider på internettet, der ligger flere hundrede milliarder sider med forskelligt indhold i dag, nogle er nok mere interessante end andre og derfor skal det gerne være de mest relevante sider, der kommer op på Google ved en søgning på et produkt eller tjeneste.

Google anvender et algoritmesystem (sorteringssystem), der består af flere hundrede forskellige parametre de vurderes de enkelte websites ud fra.

Der vurderes ud fra bla. webstedets tekstsmæssige indhold og præsentation af sider og indhold, Kildernes troværdighed (trust) (er der andre websteder, der giver websitet en anbefaling (links fra troværdige websteder) Passer søgningen på det indhold, der er på webstedet og i rette sammenhæng?

I praksis er der tale om ONSite delen samt om intene links og eksterne links fra troværdige parter, som bestemmer hvor på resultatlisten at websitet skal placeres i forhold til andre websteder med samme type indhold.

Google kender det enkelte sprog og stavemåder!

Der kan være stavefejl og Google kender den rigtige stavning og kan fortolke dette i forhold til det aktuelle sprog - og der kan korrigeres for dette ved Google spørger brugeren om der menes dette i stedet (sætning eller ord), hvis søgetermen ligger udenfor den korrekte stavemåde for det valgte ord.

Google opdateringer timeline

Google har gennem tiden løbende opdateret sine algoritmer flere hundred gange om året med små justeringer og ca. 4 -5 gange om året med større algoritmeopdateringer.

Af større og gennemgribende opdateringer igennem tiden kan nævnes.

Google Broad Core Algoritme Update 4. maj 2020

Opdatering af Google core algoritmen

Featured Snippet Algoritme Update – 23. januar 2020
Google annoncerer en algoritmeopdateringen, der vil begrænse webadresser, der vises i det featured kodestykke til ikke at vises i de første 10 efterfølgende søgeresultater i SERPS.

Læs mere om Featured Snippet Algoritmen

Google Broad Core Algoritme Update 13. januar 2020
Opdatering af core-algoritmen.

Google BERT Update Live for 70 Languages 9. december 2019
Algoritme rullet ud på over 70 sprog og med fokus på bedre at kunne forstå sprog.

Google Local Search Update november 2019
Algoritme opdatering med fokus på lokale søgninger.

Google BERT Update 25. oktober 2019
Google kalder det den største opdatering i 5 år. Algoritmen anvender modeller, der bedre skal forstå de enkelte søgeforespørgsler og det er både for Ranking og for featured snippets.

Google Broad Core Algoritme Update 24. september 2019
Opdatering af core algoritmen.

Google Core Update 2. juni 2019
Opdatering ag corealgoritmen.

Google Core Update (a.k.a. Florida 2) 12. marts 2019
Global corealgoritmeopdatering

Broad Core Algorithm Update 1. august 2018
Opdatering af kernealgoritmen.

Google Broad Core Algorithm Update 16. april 2018
Coreopdatering ed fokus på content relevans.

Google Broad Core Algorithm Update 9. marts 2018
Algoritmen var en bred kerneopdatering af core algoritmen.

Google Quality Update 19. august 2017
Opdatering med fokus på sider med meget agressiv annoncering og sider med lav kvalitetsindhold

Google Quality Update  17. maj 2017
Opdatering, der har fokus på websteder med meget agrasiv annoncering og tynde sider med lav kvalitet.

Google Fred update 7 marts 2017
Algoritme, der påvirker websider med lav værdi (tekster, links etc.)

Google Intrusive Interstitials Update 10 januar 2017
Algoritme med fokus på popup som skader mobillbrugeres søgeoplevelse når de anvender disse enheder.

Penguin Update 4.0 & Core Algoritme Integration 23. september 2016
Den sidste selvstændige opdatering af Penguin algoritmen - algoritmen integreres nu i Googles core algoritme og vil fungere i realtid, hvor den vil evaluere links.

Google Quality Update 1 juni 2016
Opdatering af corealgoritmen.

Google Mobile-Friendly Update (Mobilegeddon 2)  12. maj 2016
Opdatering af algoritmen for bedre at øge effekten af rankingsignalerne.

Google Panda Core Algorithm Incorporation 11. januar 2016
Google bekræfter af Panda er en del af Google algoritmen i forbindelse med denne opdatering.

Google RankBrain 26. oktober 2015
Her er der tale om en machine learning algoritme, der filtrerer søgeresultaterne for at give de bedste svar.
Rank Brain er kaldt et af de vigtigste ranking signal.

Google Panda Update 4.2 17. juli 2015
Opdatering der påvirkede 2-3% af engelsksprogede websites og tog måneder at rulle ud.

Google Quality Update (Phantom Update) 3. maj 2015
Her var der tale om en core opdatering af Googles grundalgoritme.
Fokus var websteder med for mange reklameblokke og andre sider med content kvalitets problemer.

Google Mobile-Friendly Update (Mobilegeddon) 21. april 2015
Opdatering, der skulle give mobilevenlige websites bedre placeringer i det mobile index.
Der var tale om en World Wide opdatering.

Google Penguin Update 3.0 17. oktober 2014
Opdatering, der gjorde det muligt at komme tilbage i søgeresultaterne i forbindelse med en recovery af links / spam etc.
Opdateringen påvirkede mindre en 1% af alle søgegeforespørgsler. 

Google Panda Update 4.1 23. september 2014
Algoritme opdatering med yderligere filtre til at identficere lav kvalitets sider.

Google Pigeon Update 14 juli 2014
Algoritme med fokus på local search resultater.

Google Payday Loan Update 3.0 12. juni 2014
Opdatering af algoritmen med forbedringer og bedre beskyttelse overfor negativ SEO.

Google Panda Update 4.0 maj 2014
En opdatering af Panda algoritmen.

Payday Loan Update 2.0 16. maj 2014
Opdatering målrettet spammy websites.

Google Page Layout Refresh 6. februar 2014
Opdatering af denne algoritme jf. Google.

Google Penguin Update 2.1 4. oktober 2013
Opdatering af Penguin algoritmen, denne opdatering berørte mindre end 1% af alle søgninger.
Læs mere om denne Google algoritme

Google Hummingbird Update 26. september 2013
Denne algoritme var en opdatering af Google core algoritme og den havde fokus på bedre forståelse af søgeforespørgslerne.
Google annoncerede at denne algoritme havde indflydelse på 90% af alle søgninger.
Læs mere om Google Hummingbird Update her.

Google Payday Loan Update 11. juni 2013
En algoritme rettet mod pornosider, lånesider, casino, medicinal og helse branchen, hvor troværdighed (trust) får en større indflydelse..

Google Penguin Update 2.0 22. maj 2013
En større opdatering af Penguin algoritmen, den påvirkede ca. 2,3% af alle engelsksprogede websites og fokus var igen webspam og dårlige linkprofiler.

Google Panda Update 14. marts 2013
Ifølge Google er der tale om den sidste Panda opdatering - fremover vil denne algoritme blive inkorporeret i Googles søgealgoritme og ikke være en særskilt part mere.

Google Panda Update 22 januar 2013
Endnu en opdatering af panda algoritmen.

Google Panda update 21. december 2012
En opdatering, der påvirkede mindre end 1,3% af alle søgninger på Google.

Google Panda Update - 21. november 2012
En opdatering, der påvirkede 0,8% af alle søgninger på Google.

Google Panda Update 5. november 2012
En opdatering, der påvirkede 0,4% af alle søgninger på Google.

Google Page Layout Update 9. oktober 2012
En opdatering af denne algoritme, hvor den berørte 0,7% af alle engelsksprogede forespørgsler på Google.

Google Penguin Update 1.2 5. oktober 2012
En opdatering, der påvirkede ca. 0,3% af de engelsksprogede websites.

Google Exact Match Domain Update 28. september 2012
EDM algoritme ser på forholdet imellem domænenavnet og det indholdsmæssige samt trust og skal forhindre lav kvalitets sites at ranke på eftertragtede keywords.

Google Panda Update 27. september 2012
Justering der havde indflydelse på ca. 2,7% af alle søgninger på Google.

Google Panda Update 3.9.2 18. september 2012
En justering af Panda og med indvirkning på under 0,7% af alle søgninger.

Google Panda Update 3.9.1 20. august 2012
En justering af Panda og med indvirkning på under 1% af alle søgninger.

Google Panda Update 3.9 24. juli 2012
En justering af Panda og med indvirkning på under 1% af alle søgninger.

Google Panda Update 3.8 25. juni 2012
En opdatering af Panda algoritmen.

Google Panda Update 3.7 8. juni 2012
En opdatering der havde indflydelse på under 1% af samtlige websteder World Wide

Google Penguin Update 1.1 26. maj 2012
En opdatering med fokus på linkprofil og overoptimering i form af unaturlig linkbuilding.

Google Panda Update 3.6 27 april 2012
Opdatering af Panda algoritmen.

Google Penguin Update 24. april 2012

En opdatering, der gav mange SEO og linkbuilding virksomheder grå hår i hovedet. Google Penguin er målrettet overoptimering og unaturlige links med overdreven brug af ankertekster med kyyword.
Læs mere her: Google Penguin opdatering

Google Panda Update 3.5 19 april 2012
En opdatering og justering af denne Pandaalgoritmen.

Google Panda Update 3.4 23. marts 2012
En opdatering, der havde indflydelse på ca. 1,6% af alle søgninger på Google.

Google Panda Update 3.3 27. februar 2012
En forbedring af algoritmen med flere tilpasninger.

Google Venice Update 27 april 2012
Algoritme der havde fokus på brugerens placering og IP adresse og leverede søgeresultater på baggrud af disse informationer.

Google Page Layout Update 19. januar 2012
Fokus på sideindhold og placering af tekst i forhold til annoncer, above the fold og hvor ligger annoncer i forhold til det tekstmæssige indhold på websitet.

Denne algoritme berørte ca. 1% af alle søgninger.

Google Panda Update 3.1 18. november 2011 18. januar 2012
En mindre opdatering af algoritmen ifølge udsagn fra Google.

Panda Update 3.1 18. november 2011
Mindre opdatering, hvor ca. 1% af søgninger blev berørt af denne opdatering.

Google Freshness Update 3. november 2011
Algoritmen har fokus på sider, der opdateres jævnligt, således at nyhedssites etc. viser de sidste nyheder i søgeresultaterne.

Google Panda Update 3.0 19. oktober 2011
En opdateret version af Panda algoritmen med flere ændringer og fortolkninger af websider.

Panda Update 2.5 28. september 2011
En opdateret version af Panda algoritmen med flere ændringer.

Google Panda Update 2.4 12. august 2011
Algoritmen blev rullet ud internationalt, dog ikke i Kina, Korea og Japan.

Google Panda Update 2.2 21. juni 2011
En opdateret version af Panda algoritmen med flere ændringer.

Google Panda Update 2.1 maj 2011
En opdateret version af Panda algoritmen med flere ændringer.

Panda Update 2.0 11. april 2011
En opdateret version af Panda algoritmen med flere ændringer.

Google Panda update 23. februar 2011
En opdatering der sendte ringe igennem vandet på alle SEO bureauer verden over – algoritmeændringen havde indflydelse på 12% af alle søgeforespørgsler på Google.
Algoritmen forsøger at gennemskue tyndt indhold og sider, der ligner hinanden og reducere dette indhold i søgeindekset.

Google MayDay Update 28. april 2010
Denne algoritme havde fokus påå at matche de bedste long-tail keyword i forhold til en søgning.

Google Caffeine Update 10. august 2009
Byggede på en ny type webstedsindekseringsform, hvor udviklere fik mulighed for at være med før det blev rullet ud i 8. juni 2010.

Google Vince Update 18. januar 2009
Fokus på websteder med store brand nøgleord i forhold til deres autoritet (trust).

Google Big Daddy Update 15. december 2005 og sluttende i marts 2006
Algoritmen var målrettet URL kanonisering og redirect samt unaturlige links til spammy websites og betalte links.

Google Jagger update 1. september 2005
Denne opdatering kom i 3 faser og var målrettet spamlinks og købte links .

Google Florida update 16. November 2003
Havde fokus på spammy optimeringsteknikker og keywordstuffing.

Få succes online med SEO

Søgemaskineoptimering skaber rammerne for topplaceringer i SERPS på dine valgte keyword.

 

Gode placeringer i søgemaskinerne kombineret med Google Ads vil forøge virksomhedens onlinesynlighed markant.

 

Kontakt en af branchens ældste bureauer og få kompetent rådgivning!


SikkerhedsbilledeOpdater sikkerhedsbillede