PageRank

PageRank er en algoritme, der anvendes i forbindelse med vurdering af aktuelle websider.

PageRank algoritmen har sin oprindelse fra Google´s stiftere Larry Page og Sergey Brin, som udviklede denne algoritme på Stanford universitetet.

Der findes lignende algoritmetyper tidligere i historien, der kan nævnes f.eks. en såkaldt Soziomatrix, som kom frem i trediverne.

Algoritmen tager udgangspunkt i faktoren om, hvor populær den enkelte webside er. Dette beregnes ud fra hvor mange link, der peger på den aktuelle webside. Værdien og troværdigheden af links der peger på den enkelte webside har stor indflydelse på vægten af linkets værdi.

Grundtanken for PageRank algoritmen er, at jo flere links, der peger til en aktuel side, jo højere vægt har den pågældende side, hvis alle andre opsætninger og tekstmæssige forhold er lige.

Formålet med at tilføje den ekstra algoritme er, at sider med mange indgående links har større værdi i forhold til sider, der har få eller ingen indgående links.

Princippet kunne godt sammenlignes med en demokratisk afstemning på alle sider på hele Internettet, hvor sider, der havde mange indgående links, under normale forhold ville være de sider, brugerne fandt mest relevante i forhold til det emne, de søgte på.

Lawrence Page og Sergey Brin har udgivet to versioner af Page Rank algoritmen.

Version 1

PR (A) = (1-d) + d (PR (T1) / C (T1) + ... + PR (Tn) / C (Tn))

  • PR (A) er PageRank på side A,
  • PR (Ti) er PageRank sider Ti som link til side A,
  • C. (Ti) er antallet af udgående links på siden Ti
  • D er dæmpnings faktor, der kan indstilles til mellem 0 og 1.

Version 2

PR (A) = (1-d) / N + d (PR (T1) / C (T1) + ... + PR (Tn) / C (Tn))

Her faktoren N det samlede antal af websider på hele Internettet.

PageRank gælder ikke kun for websteder alene. Men websider får en individuel vurdering, dette set i forhold til de link, der påfører de enkelte websites værdi.

Google´s synlige PageRank i toolbaren

Den synlige PageRank, dén som brugerne ser, når de anvender Google´s toolbar, er ikke den samme som den beregningsmæssige PageRank, som Google anvender i forbindelse med sin indplacering af websider i sit indeks.

Den er mere at betragte som en gimmick - uden værdi i forhold til websiders ranking. Websider med lav PageRank i den synlige måler har ofte bedre placeringer på relevante søgninger end sites med høj synlig PageRank værdi.

Den synlige måler opdateres normalt i tredivedages intervaller, men der er tit store udsving i denne opdateringsfrekvens, som kan strække sig op til tre-fire måneders intervaller.

Ulemper ved PageRank

Virksomheder med god økonomi kan betale sig fra at få oparbejdet en kunstig linkpopularitet til websider, der ikke burde have nogen værdi i forhold til brugerne. Ved at tilføre links med relevant indhold pegende til websider, der ønskes placeret bedre i søgemaskinernes SERPS uden nævneværdig egenværdi, kan der tilføres så meget ekstra værdi fra indgående links, at netop disse sider fremstår i søgemaskinernes SERP. Dette med gode placeringer på de valgte søgeordskombinationer.

En søgemaskine som f.eks. Google er yderst opmærksom på problemet og annoncerer også i sine Guidelines, at deltagelse i linkudvekslingsprogrammer kan føre til udelukkelse fra Google´s søgeindex.

Navnlig skal der gøres opmærksom på, at Google opfatter katalogtilmelding til kataloger, der opkræver betaling, som værende i strid med deres guidelines. De nedgraderer mange linkkatalogers PageRank værdi i takt med, at de bliver gjort opmærksom på deres eksistens fra brugere og ved deres egen analyse.

Linkbytte tager tit udgangspunkt i, at den enkelte webmaster ser på den synlige PageRank og gerne bytter, hvis værdierne er bedre end egne.

Som udgangspunkt opnås der absolut ingen værdi, når to sider linker til hinanden. Værdien fordeles imellem de enkelte websites. Hvis der skal opnås værdi, skal der linkes via flere domæner uafhængigt af hinanden.