Drop i placeringer på Google?  Er dit website droppet i resultatlisten på Google?

  • Har du pludselig lagt mærke til en nedgang i din hjemmesides placering i Googles søgeresultater?
  • Er der nedgang i den organiske trafik fra Googles organiske søgeresultater?
  • Hvad kan muligvis være årsagen til denne tilbagegang, og hvordan kan problemet løses?

Google opdaterer sine algoritmer(1) hyppigt, med hundredevis af ændringer om året. De fleste af disse opdateringer er små og skaber sjældent problemer for en hjemmeside. Dog er der flere større opdateringer årligt, hvor der sker markante ændringer i, hvordan Google fortolker en webside. Dette kan medføre udfordringer for mange hjemmesider og webshops, der normalt modtager gratis trafik gennem Googles organiske resultater.

(1). En algoritme er den metode, hvorpå en hjemmeside vurderes ud fra forskellige parametre og derefter placeres i søgeresultaterne, også kendt som SERPS.

For en webmaster kan det udgøre en udfordring at analysere baggrunden for et fald og et drop i placeringer på Google - og det tab som manglende placeringer samt synlighed på resultatsiderne giver. Dette gælder især i forbindelse med specifikke søgninger og på nøgleord, som normalt genererer relevant samt organisk trafik til hjemmesiden gennem Googles organiske søgeresultater.

Google opdaterer sine algoritmer hyppigt, med hundredevis af ændringer om året. De fleste af disse opdateringer er små og skaber sjældent problemer for en hjemmeside. Dog er der normalt nogle større opdateringer årligt, hvor der sker markante ændringer i, hvordan Google fortolker en webside. Dette kan medføre udfordringer for mange hjemmesider og webshops, der normalt modtager gratis trafik gennem Googles organiske resultater.

Drop i serps på Google

Hvordan identificerer man årsagen til drop i placeringer på Google?

Der kan være en sammenhæng mellem en eller flere af de algoritmeændringer, som Google har foretaget. I sådanne tilfælde er det afgørende at undersøge, hvilke opdateringer, der er blevet udført på det tidspunkt, hvor placeringen faldt. Er faldet i placeringerne relateret til disse algoritmeændringer, eller er der foretaget ændringer på hjemmesiden, som ikke harmonerer optimalt med den måde, som Google-bots og andre webcrawlerere fortolker en hjemmeside på?

Årsagen til faldet behøver ikke altid at ligge i en algoritmeopdatering. I mange tilfælde skyldes problemet andre forhold, såsom ændringer i websites kodning, indførsel af andre programmeringsteknikker, forkert opsat canonical og forkerte serverkoder etc. Et godt eksempel! Så kan ændringer i programmeringsteknikker, ved brug af JavaScript kodning af websitet, medføre udfordringer i forhold til Google SERPS og derved skabe et drop i placeringer på Google.

Når vi undersøger Google's algoritmeopdateringer, kan der forekomme overlap mellem flere opdateringer. Dette vurderes ud fra analyse af data, hvor faldet sker og hvilke tidspunkter det sker på. Overlap af opdateringer kan gøre det vanskeligt at fastslå, hvilken af disse opdateringer, der har påvirket placeringen i søgeresultaterne og hvor der skal sættes ind.

Det er vigtigt at afgøre, hvornår faldet i placeringen fandt sted. Var det en pludselig nedgang fra den ene dag til den anden, eller har det været en gradvis proces?

Hvis nedgangen skete pludseligt og ikke skyldtes problemer på selve hjemmesiden, og der ikke er foretaget større konstruktive ændringer, er det en god idé at undersøge den præcise dato for faldet. Dette kan altid findes på Google, hvor der typisk informeres om de forskellige opdateringer og hvilke fokusområder, der er med den pågældende algoritme.

Hvis faldet i Google SERPS overlapper med en opdatering af deres algoritme, er det fornuftigt at undersøge denne rute og afdække, hvilke ændringer Google har foretaget, og hvad fokusset har været i opdateringen. Er det en omfattende opdatering, der adresserer aspekter som linkspam, eller er der andre væsentlige områder, som opdateringen har prioriteret?

Prøv evt. selv at gennemgå disse områder:

  • Tjek robots.txt - er sitet blevt udelukket i forbindelse med opdatering og fejlagtig brug af robots.txt? (Fejl 40)
  • Tjek noindex, er der i forbindelse med vedligeholdelse etc. opsat noindex, der forhindrer indeksering. (Fejl 40)
  • Tjek Google Search Console data for en længere periode og se hvornår droppet indtræffer
  • Tjek for om sitet er indekseret i Google ( Brug f.eks. site:mitdomain.dk og se om der kommer data på indekserede sider). Hvis der er data, så er sitet ikke udelukket af manuelle redaktører.
  • Tjek for evt. linkspam eller negativ SEO - der findes flere programmer, der kan løse denne opgave. F.eks. Linkresearchtools - dyrt men godt
  • Disavow linkspam og send uploaded fil til Google, hvis linkspam identificeres.
  • Tjek sitet og se efter om det er blevet hacket og fyldt med linkspam - se efter udgående links, som ikke er kendt!
  • Test Onsite kodning, er der nye elementer tilføjet i f.eks. JavaScript eller andre tiltag, der forhindrer optimal indeksering
Online Marketing står til rådighed for at hjælpe med at genvinde de tabte placeringer på Google!

 

Som et af de absolut ældste SEO-bureauer i Danmark (professionel SEO siden 1999) og med et dokumenterbart SEO-arbejde med over 12.000 hjemmesider worldwide, så kender vi Google som vores egen bukselomme, og kan ret hurtigt hjælpe dig på vej til at genskabe de mistede placeringer i SERPS i form af hands-on arbejde eller rådgivning, så trafikken til websitet genetableres.

Vores hovedmål er i første omgang at identificere så mange potentielle udfordringer og vækstmuligheder på din hjemmeside som muligt. Efterfølgende leverer vi konkrete, handlingsrettede løsninger til de enkelte udfordringer/problemer. Vores fokus ligger altid på de løsninger, der vil have den største indflydelse på dine placeringer og dermed skabe en god tilgang af besøgende fra de organiske søgeresultater.

Igennem årene har vi arbejdet med mange hjemmesider, der har oplevet store eller små fald i deres placeringer på Google, og vi kan få din hjemmeside tilbage på sporet ved at foretage de nødvendige justeringer, så den igen matcher Googles fortolkning af de sider, den ønsker at vise i de organiske søgeresultater.