Google begynder at se på websiders mobilvenlighed - Google mobile friendly

Den 21 april 2015 har Google indført en ny algoritme, der tager fokus på hjemmesiders mobilvenlighed (Google mobile friendly). Sider der ikke opfylder Googles mobil specifikationer om mobilvenlighed, de vil få et dårligere resultat i søgemaskinens SERP - (søgeresultater)-  som en følge af algoritme opdateringen.

Google har fokus på sine brugere og vil gerne levere de bedste resultater på søgninger på søgemaskinen. Derfor er der sat fokus på mobilvenlighed da søgninger fra mobile devices er stigende. Denne tendens ser ud til at fortsætte, hvor flere anvender mobilen til søgninger på produkter og tjenesteydelser.

Hvad ligger der så i denne algoritme opdatering?

  • Der er tale om en WorldWide opdatering og vedrører alle sprog
  • Opdateringen vedrører kun mobilsøgninger i Googles mobilindex
  • Opdateringen vedrører enkelt sider og bygger ikke på hele websites strukturer
  • Øger placeringerne for mobilvenlige websites i de mobile søgeresultater
  • Algoritmen vedrører ikke søgninger på tablets og desktop computere

Den betyder, at hvis dit website ikke opfylder Googles krav om mobilvenlighed, så vil du miste trafik fra mobilsøgninger.

Derfor skal du have fokus på mobilvenlighed i forbindelse med søgemaskineoptimering, her bør det klart indgå i virksomhedens SEO strategi.

Det skal bemærkes at Google stadig har en kattelem åben i forhold til sider, der ikke opfylder kravene til mobilvenlighed. De nævner bla. at søgemaskinen stadig vil vurdere websites ud fra de kvalitative elementer i forhold til de ca. 200 parametre, de vurderer et website ud fra. Dette betyder i praksis at ikke mobilvenlige websites med høj kvalitet, vil kunne udkonkurrere mobilvenlige sites af mindre god kvalitet i søgemaskinens søgeresulteter.

Googlebot User-Agents

Her er en oversigt over de Googlebot, der bruges i øjeblikket for mobile websites

Smartphone Googlebot

Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 6_0 like Mac OS X) AppleWebKit/536.26 (KHTML, like Gecko) Version/6.0 Mobile/10A5376e Safari/8536.25 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Kommende Googlebot for mobile websites

SAMSUNG-SGH-E250/1.0 Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 UP.Browser/6.2.3.3.c.1.101 (GUI) MMP/2.0 (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

DoCoMo/2.0 N905i(c100;TB;W24H16) (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Google Mobile Friendly testværktøj

Google har stillet nogle værktøjer til rådighed for webmastere, således de kan teste et websites mobilvenlighed i forhold til de specifikationer, som Google vægter højt.

Det anbefales at bruge disse værktøjer, da de formodentligt er sat op, således de rekommandationer de giver er fyldestgørende i forhold til algoritmeopdateringen til mobile devises.

I følge Google anvender testværktøjet Mobile- Friendly Test (MFT) Googlebot til at hente siden i forbindelse med test, hvorimod Google værktøjet PageSpeed Insight bruger en anden teknik til at se på et website.

Google vil have adgang til dine CSS, JS og Image filer

Google har siden 2014 i deres guidelines beskrevet, at der ikke må være forhindringer i robots.txt for Googlebot til filer som CSS, JS og Image filer. Dette forhold skyldes at Google vil have mulighed for at danne sig et billede af hvorledes websitet er struktureret og hvorledes de enkelte formateringer i CSS og JS scriptopsætninger påvirker sites udseende og styrer html outputtet for siden. Billedfilerne skal være åbne for at kunne se hvorledes de skalleres i forhold til responsivt / adaptivt webdesign.

Du kan selv kontrollere om dit website opfylder Googles krav til mobilvenlighed på dette link.: Google mobile friendly test

Du kan læse mere om Googles specifikationer på dette link.: Google SEO Mobile devices