Google E-E-A-T ? Med et ekstra E ind i beskrivelsen!
Google har revideret og ændret sine retningslinjer for sine Quality Raters. Det vedrører de personer, der dagligt manuelt evaluerer websites World Wide og giver deres vurderinger af de besøgte websites baseret på en karakterskala, der beskriver den opfattede kvalitet af websitet ud fra Googles udarbejdede retningslinjer.
Google har i årevis benyttet manuelle gennemgange af forskellige websites for at opnå et billede fra et menneskeligt perspektiv ved hjælp af redaktører, der dagligt vurderer websites og tildeler dem en karakter i et vurderingsskema.
Disse Quality Raters arbejder ud fra en manual på omkring 180 sider, der beskriver forskellige tilgange til et website og en karakterliste, der spænder fra Lowest, Medium og Highest - hvilket svarer til en karakterskala med 6 trin inden for hvert felt.
Hvad bruger Google så disse karakter til?
Disse evalueringer har ikke direkte indflydelse på det pågældende website. Derfor kan man ikke sætte lighedstegn mellem en kvalitetsvurdering efter E-A-T (eller "Double-E-A-T") vurderingsskemaet og et site, der er fjernet fra Googles indeks pga. spam eller lignende efter en redaktionel/manuel gennemgang af et website.
Quality Raters' evalueringer indgår i Googles maskinlærings-system, så når gennemgående tendenser findes på forskellige typer af websites, vil Google kunne opdatere sine algoritmer med baggrund i disse tendenser fra både negative og positive websites. Dette medfører naturligvis en risiko for falske positive i begge retninger, når en ny Google-algoritme udrulles.
Hvad står E-E-A-T for?
Google ønsker, at de informationer, der findes på websider placeret i deres søgeresultater, afspejler en høj kvalitet for de brugere, der anvender websitet. Derfor er der nu opgraderet fra det tidligere kendte E-A-T til E-E-A-T.
Akronymet "E-E-A-T" står for Experience, Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness (Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed).
E-E-A-T er ikke en rangeringsfaktor i Googles algoritmer, men snarere en delkomponent i Googles retningslinjer for Quality Raters, der skal vurdere seriøsiteten og indholdet på de websites, de gennemgår inden for alle former for kategorier. Førstehåndsoplysninger, så tæt på kilden som muligt, er et vigtigt parameter, når seriøsiteten og troværdigheden skal vurderes.
Google belønner i praksis sider med høj troværdighed, hvor indholdet afspejler ekspertise inden for det pågældende område, uanset om det er webshops, websites med ekspertviden eller anmeldelser af produkter med faktuel viden, osv.
Formålet er at sortere de websites fra, der skriver om alt mellem himmel og jord og med artikler forfattet med et minimum af viden inden for de enkelte fagområder - og som udelukkende er fabrikeret til at manipulere Googles algoritmer.
Desværre er der et marked for den type websites, der ikke er skrevet til brugere med nyttig viden (erfaring, ekspertise eller særlig stor troværdighed), men fungerer mere som tekster skrevet til Googles link-algoritmer i en tvivlsom kvalitet for at opnå topplaceringer i Googles søgeresultater, til glæde for de websites, der køber linkbuilding og ønsker "Linkjuice" fra sådanne websites.
Vi ved af erfaring og ved at have talt med flere medarbejdere fra Google om netop denne form for websites, at de (Google) opfatter det som værende et problem, men det er svært helt at få styr på det, men det er et fokusområde de arbejder meget med at forbedre kontinuerligt.
Google Search Evaluation program har mange forhold at se på i deres evalueringsprocesser
Fra afsnittet omkring sider, de betragter som websites med lav kvalitet.
- 5.0 Low Quality Pages 50
- 5.1 Lacking E-E-A-T 51
- 5.2 Low Quality Main Content 51
- 5.3 Distracting Ads/SC 53
- 5.4 Mildly Negative Reputation of the Website or Content Creator 53
- 5.5 Unsatisfying Amount of Information about the Website or Content Creator 53
- 5.6 Examples of Low Quality Pages 54
Sådan virker karaktergivningen:
Eksempel på lavkvalitet websites i Googles optik.
Her er nogle eksempler: Indholdsudbyderen mangler tilstrækkelig ekspertise, f.eks. en artikel om, hvordan man dykker og bliver uddannet som fritidsdykker, skrevet af en person uden ekspertise på området. Websitet eller indholdsudbyderen er ikke en autoritativ eller troværdig kilde til emnet på siden, f.eks. beregning af bilafgifter og toldsatser i forbindelse med import af biler. Siden eller hjemmesiden er ikke troværdig for sit formål, f.eks. en shopping-side med minimal kundeserviceinformation til brugerne. Positivt omdømme på websitet kan ikke overvinde manglen på E-E-A-T for det pågældende emne.
Der ligger ligeledes en del sider, som er placeret i mellemgruppen, hvor der ligeledes gives en vurdering af troværdigheden af indholdet mv. ud fra Google Search Evaluation Guidelines.
I afsnit 7 og 8 er beskrevet de forskellige websites, som Google vurderer højt.
Disse sider vurderes med et højt E-E-A-T som værende troværdige eller meget troværdige.
Skema over forskellige typer evaluering
Konklussion
Det er vigtigt, at websider indeholder unikt materiale og er udarbejdet i forhold til virksomhedens potentiale og produktpalette, således at der kan udarbejdes materiale, der har en værdi for brugerne af websitet og ikke kun er skrevet med formålet at manipulere Googles algoritmer.'
Kilde: Google developers og Google Search evaluation guidelines