Linkprofil og linkprofil-analyse i forhold til SEO

 

Når der skal udføres SEO på et website i dag, så kræver det at der ses på mange faktorer for at opnå fornuftige placeringer i søgemaskinernes indeks (SERPS).

Som vi har beskrevet under SEO og søgemaskineoptimering, så ses der på faktorer, som baseres på OnSite optimering, hvor der arbejdes med tekniske faktorer i templates og på websites grundplatform, gennemgang af tekster og opsætning af de enkelte sider, robots.txt, index, noindex, canonicial tags, duplikeret indhold etc.

Linkprofilen er i dagens optimering ligeledes en væsentlig SEO faktor i forhold til websites mulighed for gode placeringer på søgemaskinerne. Den kan have afgørende betydning på Ranking af forskellige søgeord og søgefraser.

Tidligere var det linkbuilding i større eller mindre omfang som ekstern optimering, der blev brugt til at få et website godt placeret i Google. Mange virksomheder overoptimerede på den konto, hvilket har betydet en væsentligt dårligere placering i SERPS i dag for disse websites, der var lidt for langt fremme i skoene og som en konsekvens af en forfejlet SEO strategi.

Det var normalt at anvende tvivlsomme og ens linkkataloger, artikeldatabaser, hvor der blev gennemgået alt i mellem børnesutter til rumfartsteknologi på højt niveau, blogkommentar med links og keyword rige ankertekster, brug af forskellige gæstebøger, hvor der blev spammet med ankertekster placeret i svarlinks i gæstebogen. (Der er i dag stadig SEO virksomheder, som tilbyder denne service til deres kunder med de problemer der følger).

Et eksempel.: Som kommentar til en begivenhed på en blog eller gæstebog forfattes en lille tekst, og linket linker tilbage til brugerens website med f.eks. ” køleskab” til en hvidevareforretning i brugernavnet på kommentaren.

Nu er der jo nok ikke mange, der rent faktisk er døbt ”køleskab” så det må formodes, der er tale om manipulation i forhold til søgemaskinerne, når personen f.eks. udgiver sig for at hedde køleskab i sin profil!

(Mange med gæstebøger ved ikke hvordan de sletter disse spamlinks eller er ligeglade) – ligeledes har det været normalt at anvende kommentar links på samme måde placeret i alverdens fora etc. med samme type links etc.).

Tidligere gav det bedre placeringer med denne tvivlsomme teknik, i dag er det direkte skadeligt for et website med den form for optimering.

SEO i dag kræver en anderledes tilgang til link og linkbuilding

Med indførslen af Google Penguin i 2012, hvor denne algoritme blev målrettet mod linkspam, der ændrede linkbuilding sig radikalt.

Google Penguin går specielt efter de forskellige faktorer, der er suspekte i forhold til de kendte signaler spamwebsites typisk har, her har betydningen af hvilke sider, der linker og med hvilke ankertekster meget stor betydning i SEO sammenhæng. Der ses på faktorer som ankertekster, linknetværk, mange ens websites på samme IP range med mere eller mindre enslydende tekster og opsætninger mv.

Her opstår så problemet for de virksomheder, der har købt tvivlsom linkbuilding, nu sidder man med en linkprofil med måske titusinde spamlinks og virksomhedens website er mere eller mindre ude af Google på søgninger på kerneprodukter / ydelser etc. Det siger Google om unaturlige links

Tid til oprydning af indgående links

I dag er det ikke linkbuilding, der er omdrejningspunktet, men en linkprofil, der ser fornuftig og naturlig ud. Dette indebærer linkbuilding, links der fjernes eller kompenseres med links fra relaterede sider og af høj standard. (ingen skodlinks).

Der kan hvis alt er forsøgt med af få webmastere til at fjerne dårlige links oprettes en disavow fil, som kan uploades til Google. Det er ikke uproblematisk, der kan være mange falske positive links i de forskellige værktøjer, der anvendes til at lokalicere disse links.

Vi anvender flere typer værktøjer til disse opgaver og gennemgår altid de forskellige forslag inden en disavow fil uploades, hvis der f.eks. udelukkes et helt domæne, som rent faktisk har gode links, så er det yderligere skade, der tilføres websitet. Skaden kan være svær efterfølgende at rette op, det vil under alle omstændigheder være et meget langstragt forløb. Så her er rettidig omhu vigtig.

 

Detox

 Eksempel fra et af de værktøjer vi anvender i linkprofilanalysen - Link Research Tools

Linkprofilen skal kontrolleres og ajourføres jævnligt

Det er vigtigt over tid altid at sikre linkprofilen i forhold til overoptimering og negativ SEO fra konkurrenter. Det kræver løbende monitorering for at se på naturlig tilgang af nye links til websitet.
Er der pludselig tilført titusindvis af links af tvivlsom karakter, så kan det skade websitet, og der skal tages handling på dette asap.

Vi anbefaler at du sammen med din monitorering af din synlighed på søgemaskinerne ligeledes tester dine backlinks jævnligt, og derved sikrer, at der ikke ligger links af tvivlsom karakter, der rent faktisk skader dit website i SERPS.

Se Google Penguin recovery løsningen