Lokal SEO (Google Local Search) kom til tops i søgeresultaterne lokalt

Fordele ved lokal SEO

  • Bliv mere synlig ved søgninger på Google
  • Fremhævede data
  • Firmabeskrivelse, der fremstår i større format
  • Målrettet lokal markedsføring
  • Flere besøg fra Googles organiske resultater

Du kender det allerede, hvis du har en mindre virksomhed med en mindre eller lille hjemmeside.

Her er det svært at tilrettelægge en SEO strategi og udføre den bedste søgemaskineoptimering på de lidt mere konkurrenceprægede søgeord. Her kommer lokal SEO ind i billedet som en mulighed for lokalt at komme helt til tops med en lille eller mindre hjemmeside på lokale søgninger på Google.

Google Local Search (Lokal tilstedeværelse) tager udgangspunk i virksomhedens geografiske placering.
Her anvendes (NAP) som dækker over virksomhedens stamdata, der er oplysningen hentet fra CVR, Krak, De Gule sider, Google + profil, Facebook side, linkedin og andre adresse indeks, der har oplysninger om virksomheden. Denne form virksomhedsdata går under betegnelsen citations, og det er derfor vigtigt at alle oplysninger er korrekte og CVR nummer, adresse, branche, telefonnumre, hjemmeadresser og andre stamdata er ens i de i forskellige virksomhedsindeks.

Husk! Hvis et hjemmeside f.eks. skifter fra http til https protokol, så er det vigtigt af få ændret det i alle indeks, således at der linkes til den korrekte version af websitet.

Telefonnumre og andre oplysninger skal endvidere være identiske og ikke uden mellemrum i det ene indeks og adskilt og sammensat forskelligt i andre indeks. Identiske virksomhedsinformationer er et krav for en stærk lokal SEO strategi og gode placeringer på lokale søgninger i Googles søgeresultater.

Virksomhedens stamdata skal være placeret på hjemmesiden under kontakt info og gerne flere steder på hjemmesiden - og i fuldstændigt samme format, som det er placeret i de forskellige indeks.

Hjemmesiden bør endvidere være markeret op med Schema org (Mikrodata) i det korrekte format og valideret med Googles testværktøj til struktureret data. Det kan findes her: Testværktøj struktureret data

Du kan endvidere læse mere om Schema org og den måde det struktureres på Google - Strukturerede data

SEO (Søgemaskineoptimering) målrettet lokal området

Når der udføres søgemaskineoptimering med fokus på lokale søgninger (Geografiske søgninger) udføres disse i grundkonstruktionen på samme måde, som når der skal udføres en søgemaskineoptimering med henblik på generelle placeringer på Google fra alle Geografiske placeringer.

Googles placeringer (SERPS) er en sammenblanding af lokale søgeresultater og resultater på hjemmesider, der indeholder samme type information - og hvor resultaterne relaterer til hjemmesidens beskrivelser, geografiske links og andre informationer i forhold til den aktuelle søgning.

Forskellen i mellem en generel SEO optimering og en målrettet lokal SEO optimering ligger i! Der er mindre konkurrence på placeringer på søgninger målrettet en bestemt geografisk placering eller region.

Det er endvidere også set ud fra et tidsmæssigt og ressourcemæssig betragtning billigere og hurtigere at få lokale placeringer helt til tops i Google med lokal seo (søgemaskineoptimering) kontra en større SEO plan for hele websitet, her tænkes på at meget små hjemmesider har sværere ved at komme helt til tops i søgeresultaterne, det kræver typisk en større planlægning, sidesammensætning, platforms setup, linkanalyser og link building strategi etc.

Ved at være placeret med sine informationer i toppen af siden med lokal SEO, så vil det mindre website kunne få dels i den organiske søgemaskinetrafik også til mindre hjemmesider. F.eks. en lokal vvs mester, frisør, læge, tandlæge eller bager, der har en fysisk relation til et bestemt område.

Når f.eks. en bruger søger specifikt efter et erhverv kombineret med et bynavn (geografisk placering) så vil søgeresultatet på Google typisk afspejle en kombination af sider, der passer på den aktuelle søgning ud fra lokale virksomheder og virksomheder, der på anden vis matcher søgningen.
Derfor er det vigtigt at være placeret med den rigtige virksomhedsinformation og rette citations for at få del i de søgninger, der kommer i dit lokalområde, hvor netop placeringen af din virksomhed giver gode muligheder for at blive leverandør til de lokale kunder.

SEO og lokal SEO hvori ligger forskellen?

Lokal SEO er målrettet lokale søgninger, hvorimod almindelig SEO, er målrettet brugere fra større områder (Geografiske områder, lande etc.) Lokal SEO er en væsentlig del af en samlet SEO strategi, hvor der som det første i en søgemaskineoptimerings proces er oprettelsen af en Google MY Bussiness og opsætning af citations der har førsteprioritet inden der foretagesen større søgemaskineoptimering af websitet.
Lokal SEO hvor begynder jeg?

Første del er oprettelsen af en Google My Bussiness konto. Bemærk Google kan allerede have registreret visse oplysninger om virksomheden ud fra data fra bla. CVR og andre citations. Hvis der allerede findes en profil, så skal man gøre krav på den via den anvisning, der er på den eksisterende profil.

Brug god tid til at opsætte profilen med de rigtige data - undgå at spamme teksterne med alverdens superlativ tekst, hold dig til relevante oplysninger.
Udfyld alle data efter bedste evne - brug f.eks. også åbningstider etc. sørg for at disse data er fuldstændige identiske med de stamdata og Microdata (Schema org ) du har opsat for din virksomhedsprofil på hjemmesiden.