Webværktøjer til brug i dit SEO arbejde

SEO er i dag et yderst vigtigt element i opbygningen af et website.

Det er en vigtig at forbedre et websites synlighed i søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo osv.

Der er mange webværktøjer til hjælp med optimeringen og fejlretning etc.

Hobbymanden køber mange gange værktøj som f.eks. Dewalt eller Metabo og betaler en høj pris for disse værktøjer, men personen kan ikke anvende dem, da den faglige kunnen ikke er på højde med den professionelle håndværker, der både mestrer faget, og har det bedste værktøj på markedet.

Samme forhold gælder her. Dyrt købte SEO værktøjer løser ikke problemet alene, det er vigtig at vide, hvad man leder efter og hvordan problemerne løses i forhold til de data værktøjet leverer.

Webværktøjer til SEO arbejdet

Her er nogle af de værktøjer vi foretrækker at anvende, når der skal SEO optimeres.

Google Search Console: Læs en mere uddybende forklaring på Google Searc Console her.

Google Analytics: Google stiller et analyseværktøj gratis til rådighed. Dette værktøj giver detaljerede statistikker om websites trafik, brugeradfærd og trafikkilde. Det hjælper med at forstå, hvordan besøgende interagerer med  websitet og de enkelte sider.

Yoast SEO: Bruger du WordPress som CMS?  Så er der en mulighed for at bruge Yoast SEO plugin. Det har mange muligheder og kan hjælpe dig godt igang med SEO.

SEMrush: Dette er en alt-i-et SEO-suite, der tilbyder keywordanalyse, konkurrentanalyse, backlink-analyse og mange andre værktøjer til at forbedre websitet til gode positioner på søgemaskinerne.

Ahrefs: Et andet kraftfuldt SEO værktøj, der primært fokuserer på backlink-analyse og konkurrentovervågning. Det hjælper dig med at opbygge en stærkere backlink-profil.

Moz Pro: Moz tilbyder et sæt SEO-værktøjer, herunder keywordanalyser, on-page SEO optimering og placeringsanlyse.

Screaming Frog: Dette er et SEO spider-værktøj, der gennemgår dit website for tekniske problemer, såsom døde links, 301 rediect, duplikeret indhold, fejlsidekoder 4xx, 5xx etc.

Google PageSpeed Insights: Dette værktøj tester dit websites hastighed og giver forslag til forbedringer for at øge ydeevnen.

Ubersuggest: Ubersuggest tilbyder keywordanalyser, konkurrentanalyse og forslag til forbedring af indhold.

LinkResearchTools: (LRT) kombinerer linkdata fra 25+ linkdatakilder for en komplet backlinkanalyse. Det er et fantastisk værktøj, nok markededs beste linkværktøj, men prisen er forholdvis høj for brug ca. 1000 USD pr. måned.

Husk selvom disse værktøjer kan være nyttige, så er det stadig vigtigt at have grundlæggende viden om et websites kodning og hvordan f.eks. Google bot og andre webcrawlere indekserer et website.

SEO er en kontinuerlig proces, så regelmæssig overvågning af ens eget website og sine konkurrenter samt løbende tilpasning, er nødvendig for at opnå og bevare de gode  placeringer i søgemaskinerne.