Google directory bygger på data fra dmoz.org
INFO
Google stoppede med at anvende dette katalog system i 2011, men for historikkens skyld lader vi beskrivelsen stå...
Google directory bygger sit indeks på feeds fra Open Directory Projekt ( dmoz.org ) Tidligere indgik tilmelding til Dmoz.org i Googles anbefalinger i forbindelse med tilmelding til kataloger, ligesom Yahoo directoriet blev anbefalet.
Vægten og værdien af disse kataloger er umiddelbart svært at vurdere i dag, da de bagved liggende grunde til, at Google ikke anbefaler disse kataloger mere, er ukendte.
Grunden til de ikke anbefaler tilmelding kan evt. skyldes, at Google indførte en politik vedr. betalte links i slutningen af 2008. Her præciserede man, at Google ikke accepterede sider, der solgte links uden, at der var indsat et specielt rel=nofollow tag, herunder kataloger. Google meddelte, at man betragtede dette som brud på deres guidelines.
Yahoo er et kendt katalog, der har solgt linkoptagelse langt før, der var noget, der hed Google. Men hvis andre kataloger ikke måtte sælge linkoptagelser, hvorfor skulle Yahoo så have lov til det og få linkværdi af sit indeks på Google søgemaskine?
Googles anbefaling af dmoz.org vil måske ikke give mening, når man ved, hvor stor polemik, der har været om netop dette katalog. Debatter rundt om i verden, hvor der tales om redaktører, der mistænkes for at fremhæve egne sider og fravælge andres og sylte tilmeldte links etc. fra konkurrerende virksomheder. Det er måske en af grundene til, at Google har fravalgt at anbefale tilmelding her.
Set over de sidste mange år har Google ikke opdateret sit feed fra dmoz særligt ofte – der er gået fra få måneder til 8 – 10 måneder imellem opdateringerne.
Så set i dette lys kan der gå lang tid fra den første tilmelding i dmoz.org til sitet er online i Google´s katalog.