Alexa Rank

 

🕰️ Historisk artikel – bevaret som dokumentation

Alexa.com stoppede den 1. maj 2022

 

Alexa Ranking gav brugerne mulighed for sammenligninger på tværs af kontinenter. Alexa benyttede deres egen toolbar til at indsamle information om websites worldwide. Alexas toolbar blev brugt af mange millioner mennesker over det meste af verden, men i mange europæiske lande var den dog ikke så udbredt.

Alexa havde flere målepunkter i den måde, resultaterne fra den indsamlede data blev præsenteret på. Al deres information byggede på data fra toolbaren og scripts, som blev hentet via disse kanaler. Disse data blev efterfølgende bearbejdet til statistisk materiale præsenteret grafisk og tekstmæssigt.

De mest anvendte parametre var Alexa Rank og Alexa Reach. Alexa Rank var en statistik og gennemgang af de websites, der blev fundet i forbindelse med indsamlingen af browserdata. Alexa tildelte herefter de enkelte websites en rankingværdi, som udtrykte, hvor trafikerede websites var i forhold til hinanden.

Man skal dog huske, at der var tale om data indsamlet fra scripts og browser-tools. Derfor var Alexa-værdien alene ikke et udtryk for en websides reelle styrke på nettet.

Alexa forsøgte at sammenligne alle websites i hele verden og sortere dem efter popularitet. Der kunne hentes en liste over de mest populære websites, sorteret efter de ranglister, som Alexa anvendte i sin analyse- og beregningsmodel.

Alexa Rank

  • Alexa Rank fortalte, hvor populær den pågældende hjemmeside var.
  • Alexa indeholdt beskrivelser af de fleste websites worldwide, så man hurtigt kunne se, hvordan et site var placeret i forhold til andre.
  • Oplysninger om, hvor længe webstedet havde eksisteret.
  • Relaterede links – her kunne man finde lignende websteder med samme type indhold.
  • Alexa Rank viste, hvor populær en hjemmeside var i forhold til konkurrenter, herunder reach, sidevisninger og meget mere.
  • Søgeord – her kunne man se, hvilke søgeord konkurrenter brugte til at skabe trafik til deres website.
  • Demografiske data – viste, hvilken type besøgende konkurrenterne forsøgte at tiltrække.

Det var altid en fordel at sammenligne sit website med konkurrerende virksomheder inden for samme brancheområde.

Alexa Rank kunne ikke bruges isoleret til at skabe et fuldstændigt overblik over sin tilstedeværelse på internettet, men kunne anvendes som et værktøj til at få en idé om, hvordan man var placeret i forhold til konkurrenter.

Kombineret med analyser og andre webbaserede værktøjer kunne det give et samlet billede af mulighederne i forhold til markedet og konkurrenterne.

Læs mere på Alexa.com