Metatags og søgemaskineoptimering


Metadata kan beskrives som en oversigt over, hvad siden indeholder. Her kan oplyses om forskellige detaljer til brug ved katalogiseringen af websitet. Når dette er sagt, er det ikke alle tags, som søgemaskinerne anvender, når de indekserer et websted.

Metatags kan beskrives som et skjult data område, der beskriver dokumentets indhold over for søgemaskinen eller crawler, der søger efter specifikke informationer blandt dokumenter. Der kan i metatags oplyses om følgede.

Title i dokumentet

<title>mit nye smarte website</title>

Titlen.: Denne skal være unik, hver side skal have sin egen titel.

Søgemaskinerne læser denne og bruger den information i sin vurdering af websiden.

Titlen bør ligge et sted imellem 30 og 55 karakterer.

Google anvender i dag max længde på titler på 512pixel. Her skal man være opmærksom på at ikke alle bogstaver er lige brede, store bogstaver og æ,ø og å fylder mere i bredden. Ved at anvende titler på op til 55 karakterer er det normalt ikke nødvendigt at bruge specielprogrammer til at se om de er for lange. Denne længde er iøvrigt ok til optimal udnyttelse af sine titler på websitet.

Beskrivelse i dokumentet

Metadescription anvendes ikke i forbindelse med ranking af websitet. Google bruger beskrivelsen til at vise i søgeresultaterne, hvis den svarer til sidens indhold.

Metadescription skal være unik og op til 155 karakterer. Hvis de ikke udfyldes, så vil søgemaskinerne udtage snippets fra sidens indhold. Dette kan være tilfældige brudstykker, email-adresse og tekst uden sammenhæng.

Erfaringerne viser at sider der har korrekte og gode metadescriptions får flere besøg, det skyldes at der står relevant information til brugerne under søgeresultaterne.

Nøgleord i dokumentet

Keywords.: Søgemaskinerne anvender ikke dette tags, men igen udfyld det med reel information, da der over tid kan ændres på måden søgemaskinerne indekserer på.

Information til webcrawleren

Robots information her kan der skrives til søgemaskinerne med forskellige informationer.

<meta name="robots" content="index, follow"> = Betyder, at siden må indekseres og link på siden skal følges.

<meta name="robots" content="index, nofollow"> = Siden må indekseres, søgerobotterne må ikke følge links på siden, (nofollow).

<meta name="robots" content="noindex, follow"> dokumentet må ikke indekseres, men links må gerne følges, follow

Hvis man ønsker at begrænse en specifik søgemaskine, kan der skrives følgende.

<meta name="googlebot" content="noindex, nofollow, /"> = Google må I dette tilfælde hverken indeksere pågældende dokument,- eller følge de links, der er på den pågældende side.

Nogle oplever, at de ikke kan få unik titel på deres indgangsside, når websitet findes på Google. Det skyldes, at Google anvender data fra Open directory, og det man i så fald læser, er den information, websitet er optaget med her. Fortvivl ikke, dette tag fortæller søgemaskinen, at den ikke skal bruge disse data fra dmoz, men indeksere siden og bruge dette indhold i sin præsentation i søgemaskinens resultatliste.

<meta name="robots" content="noodp">

Indsættes sammen med de andre tags.

Dublin Core, hvad er det for en størrelse?

Dublin Core standarden er en international standard og bruges udelukkende i bibliotekssammenhæng. Den kan dybest set betegnes som fyldstof i headeren på dokumentet, den giver ikke nogen effekt rent søgemaskinemæssigt, så undlad at indsætte dette fyldstof, medmindre du har et bibliotek og anvender egen søgemaskine, der bruger denne standard for udformningen af metadata.

 

Hvis du ønsker yderligere svar eller ønsker hjælp med dine metatags, er du altid velkommen til at kontakte os.