Søgemaskineoptimering med cloaking-teknik

IP Cloaking som boost til søgemaskineoptimering

Danske og udenlandske virksomheder leger med ilden! Når der søgemaskineoptimeres!

I forbindelse med at overgå hinanden på søgemaskinerne, søger mange små som store virksomheder konsulentbistand i forbindelse med søgemaskineoptimering hos SEO virksomheder. Dette er i og for sig helt normalt  - at henvende sig til folk, der ved, hvordan søgemaskiner arbejder. Ekspertise, der kan udføre en søgemaskineoptimering på det enkelte websted. Men det er vigtigt at vide, hvilke teknikker, der ligger bag optimeringen.

Cloaking og søgemaskineoptimering.

Vores erfaring viser, at en stor del af de tilpassede sider, der anvedes til søgemaskineoptimering er cloakede sider - udført med de enkelte nøgleord på virksomhedernes website. Denne optimeringsform anvendes i dag til søgeoptimering for alle typer virksomheder. Fra den lille butik til den store internationale virksomhed med mange tusinde ansatte.

Nogle SEO virksomheder sætter sågar statistiksystemer op, således at man kan følge med i, hvor stor gennemstrømningen er på de de cloakede sider. Denne form for optimering er ikke optimal for en virksomhed, der herved risikerer at firmaets domænenavn bannes fra søgemaskinerne – og ?... Hvorfor nu det:

En cloaked side er en side opsat med formateringer og søgeordsgentagelser et tilpas antal gange på siden, således at søgerobotten finder siden interessant og vægter den godt. Det vil give topposition for det pågældende søgeord. I princippet er det som i gamle dage, hvor der blev udarbejdet et antal doorways sider, der skulle findes på nøgleord - i dag kombineres de blot med scriptteknikker. (Viderestilling).


Eksempel cloaking brugt som søgemaskineoptimering på et website

Virksomheden er nu fundet på søgemaskinen, og kunden trykker på linket til den cloakede side på søgemaskinens resultatliste. Hvad sker der så? På forskellige måder er der anbragt et javascript eller VBscript i den pågældende fil - eller i en eksternt inkluderet fil. Brugeren dirigeres herefter hen til en side, man kan være bekendt at vise frem. Der er nu foretaget en egentlig cloaking. Der er således tale om en side, som søgemaskinerne ser, og der er en side, som brugeren ser. Den ene side indeholder måske kun et billede med meget lidt tekst (= siden, som brugeren ser) Den anden side er fyldt med indhold, der manipulerer søgemaskinerne.

Dette betragtes af søgemaskinerne som manipulation af søgeresultaterne. Det kan betyde banning fra søgemaskinerne, hvis det opdages.

BEMÆRK.: Google guidelines, at de ikke accepterer sider med Cloaking teknik. Alene af den grund bør man være varsom.


Søgemaskineoptimering vha. IP cloaking og IP delivery

En udvidet version af cloaking teknikker er IP cloaking. Det betyder i praksis, at der skrives én side til hver søgemaskine og én side til brugeren.

Hvad vil det nu sige ?

Brugeren bruger en browser til at se sidens indhold ( Firefox, Google Chrome, Internet Explorer etc.  Ud fra de oplysninger om browsertype etc. fremvises siderne nu i den udformning, programmøren ønsker, brugeren skal se siderne på. Siderne er typisk programmeret til, at de nyere browsere kan læse siderne på serveren indeholdende de forskellige scripts mv..

Søgemaskinen skal opfattes som en anden type (browser), der typisk søger ind på webstedet og melder sin ankomst som f.eks. Googleboot eller som en IP adresse.  Bots foretager en request af den pågældende webside og henter indhold ud på denne måde.

Det er her søgemaskine trickene til søgemaskineoptimering kommer ind.

Der skrives nu sider til de forskellige søgemaskiner henholdsvis Google, Bing, Yahoo og til de andre søgemaskiner. Der skrives også en side til brugeren. Webstedet / webserveren sættes nu op til styring af disse funktioner. Når en almindelig browser kalder webstedet op, bliver siderne præsenteret for den pågældende browser. Dvs. den normale bruger ser billedet af Tordenskjold ... og de respektive søgemaskiner bliver præsenteret for deres helt egen side fyldt ud med nøgleord og skrammel i stor udstrækning.

Systemet kan beskrives på en let og overskuelig måde ved at sammenligne webstedet med en telefon med nummerviser. Når telefonen ringer vises nummeret i nummerfeltet på nummerviseren, og receptionisten kan nu viderestille telefonen til den bruger, man ønsker skal svare på det pågældende opkald. Dette kunne f.eks. være Googles telefonnummer (ip nummer 216.239.33.100) + de andre Google-numre. Der omstilles nu på serveren til Googles egne kloak sider, som kun søgemaskinen kommunikerer med.

Når de andre søgemaskiner ringer op, kan man ligeledes se, hvem der ringer op, og der stilles om til den pågældende søgemaskines egne kloak sider, som kun denne søgemaskine ser. Når den almindelige bruger ringer op på nummeret, viderestilles nu direkte til brugernes egne sider med billedet af Tordenskjold. Så nu burde alle være glade....

Men… en gang imellem skifter søgemaskinerne telefonnumre eller får flere nye numre (IP adresser) Her kommer søgemaskinens crawler så til at se brugerens sider, når den kommer forbi. Det betyder i praksis, at der nu kan være to forskellige versioner af samme side i databasen hos søgemaskinerne. Og det kan desværre betyde, at webstedet bliver udtaget til manuel kontrol af en redaktør - og gæt engang hvad der så sker?

Ja sitet bliver banned! Det kunne også være en konkurrent, der forespurgte søgemaskinen via en email om, hvorfor søgeordet Paris kun viste et billede af Eiffeltårnet og ingen tekst - dette på trods af, at der er 50.000.000 sider i databasen, der omhandler Paris på søgemaskinens resultat liste.

Så hvis denne teknik skal anvendes, skal der hele tiden søges efter agenter og nye IP adresser på disse. Det skal ganske enkelt til for at holde et sådant system kørende. Nattesøvnen ryger let, når man hele tiden ligger søvnløs og tænker på, om firmaets investering i markedsføringsstrategi og branding   kan forsvinde som dug for solen, hvis webstedet bliver banned på firmaets domænenavn.

Der er netværk af firmaer på Internettet, der konstant søger efter nye agenter og IP adresser mv. for hele tiden at kunne tilpasse sig de nye IP numre som tages i brug af søgetjenesterne.

Det er forholdsvis let for en SEO-virksomhed og webredaktører på søgemaskinetjenesterne at checke, hvorvidt siderne er cloakede. Alarmklokkerne er der, når der f.eks. er mange topplaceringer på sider med meget lidt eller intet indhold, mange billeder, flash etc. Det giver anledning til at gå sitet efter i sømmene.

Som udgangspunkt er websteder cloakede, når søgeordsfraserne ikke findes på det synlige websted.

Udstilling af cloakede sider finder mange gange sted på SEO-virksomhedernes egne referencesider, hvor der vises samarbejdspartnere og forløbsbeskrivelser af procesforløbet med udviklingen af cloakede og linkfarmede af websteder.

I Online Marketing er vi af den opfattelse, at udstilling af kunderelationer ikke hører til på en professionel SEO virksomheds websted - uanset, hvilken optimeringsform kunden har valgt ud fra en nøje gennemgang af de forskellige teknikker, risici og de dertil hørende muligheder for søgemaskineoptimering.