Er links stadig vigtige for SEO? 

SEO strategi med linkbuilding og betalte links, er det stadig en sikker og farbar vej? Når et website skal SEO optimeres i dag til gode placeringer på Google og andre søgemaskiner?

På internettet drejer gode placeringer i søgemaskinernes resultatliste (SERPS) sig kun om indhold, opsætning, kodning og links, dels for at finde et website og få det placeret i søgemaskinernes indeks. Korrekt opsætning af disse elementer er afgørende for at opnå en høj placering på søgemaskinerne.

Siden søgemaskiner som Google begyndte at indeksere websider via links, har links altid spillet en afgørende rolle. Mennesker anvender også de forskellige links i alle former for at navigere rundt på nettet. De er hjørnestenen i internettet; uden dem ville det blot være en samling af isolerede sider uden sammenhæng.

Google har altid været en link-baseret søgemaskine, og det er det stadig. Links udgør fundamentet for nettet, og er essentielle for Googles funktion. De spiller også en afgørende rolle inden for SEO.

Links er den mest afgørende faktor for Googles placering af hjemmesider. Selvom Google til tider har forsøgt at nedtone deres betydning, har visse "SEO influencers" forsøgt at påpege deres afgørende rolle og tilbyde linkbuilding til sine kunder for at opnåbedre placeringer på Google.

Google har gjort en stor indsats gennem årene for at bekæmpe spam-links, manipulerede links og betalte links fra linkbuilding netværk, men deres metoder er ikke fejlfri. De har svært ved at spotte alle de kreative løsninger og sider uden nævneværdig værdi for brugerne.

Selvom Google ikke ønsker at fremhæve det, så sværger de fleste succesfulde SEO-specialister stadig til linkbuilding for at opnå gode resultater. De investerer en betydelig del af deres tid og budget i at opbygge kvalitetslinks.

Der findes i dag flere linkværktøjer, der dels kan identificere konkurrenters linkstrategier, og samtidig vurdere et websites potentiale for etablering af links i forbindelse med SEO og linkbuilding på sit website.

Selv Google har indrømmet, at "Ranking uden links er virkelig, virkelig svært."

Når dette er sagt, så er det vigtigt at sammensætte en god og stabil linkprofil på sit website. Links er en væsentlig rankingfaktor og bør ikke overlades til en "Smart Ass" eller en med en hurtig løsning på dette problem med billige spamlinks osv.

Linkprofilanalyse kombineret med de rette links i SEO-arbejdet

Når talen falder på links, er det vigtigt i første omgang at sikre sig så mange gratis links som muligt og fra troværdige parter.

Derved kan udarbejdes en linkprofilanalyse, og der kan sammensættes en linkprofil for websitet, og derefter kan der findes mulige steder at hente link fra.

Hvem er troværdige linkpartnere?

Taler vi om webshops eller en virksomhed med forskellige ydelser, så skal alle de virksomhedsregistre, der er mulige anvendes (ikke fake tjenester, men kun respekterede og kendte).

Det er vigtigt i første omgang at få sat nogle gode profiler op:

  • Lokal profil på Google med links til ens website (Google Local Search).
  • Telefonbøger (Krak, De Gule Sider, Cylex og lignende, her er det vigtigt at få lagt link ind til ens website).
  • Facebook profil.
  • LinkedIn profil.
  • Leverandør links - links fra leverandører af de produkter, der findes på websitet.
  • Samarbejdspartnere, som ønsker at linke til sitet.

Earned links = fortjente links - her er der tale om at brugere af websitet uopfordret linker til dette website i kraft af de produkter eller den viden, der fremgår af websitet (Denne form for links er lige i Googles ånd og overholder Google guidelines).

Købte links i forbindelse med linkbuilding:

Købte links - her skal man passe på og se sig godt for. Der er mange spillere på markedet, og der er links fra alverdens blogs, konstruerede pressetjenester, directories, kommentar spamming osv. - mange af disse omhandler stort set alle de emner brugerne ønsker links fra. Der er ikke de store problemer med at komme med her! Der forfattes en artikel på nogle hundrede ord, og der smides et eller to links ind i denne tekst. Denne type blogs stinker langt væk.

Størstedelen af disse websites er kun skrevet og vedligeholdt for at kunne manipulere med Googles algoritmer. Reelle besøg er non-existent, og der skal ikke forventes sekundær trafik herfra.

De fleste af denne type websites ville ikke eksistere, hvis Google ikke brugte links som en af sine rankingfaktorer.

 

Google Spam politik

I Googles optik er alle købte links betegnet som spamlinks, de accepterer købelinks, hvor der tydeligt er markeret med koden rel=nofollow og rel=sponsored, hvilket betyder der ikke videreføres linkjuice, og i princippet er værdiløse at købe medmindre det kan give sekundær trafik.

 

Kilde:

Google guidelines Links

Linkbuilding - Google link spam politik