Hvad er viral marketing og hvordan anvendes det?

Viral marketing tager udgangspunkt i eksisterende sociale netværk, hvor det igennem disse netværk er muligt at kommunikere sine budskaber ud til en større skare af forbrugere / interessepersoner, som man ønsker skal have det ønskede budskab.

Fordelen ved at udbrede budskabet som viral markedsføring er, at budskabet hurtigt spredes - og dette ved at brugere af egen drift sender budskabet videre til hinanden via e mail, links eller video etc. Budskabet kan være humoristisk, vidende, vigtigt eller på anden måde være med til positivt at med-brande dén, der videresender det.

Viral markedsføring kan - som navnet næsten afslører - sammenlignes med mund til mund metoden, hvor kommunikation mellem mennesker skaber (enten forkølelse ... ) eller mere seriøst fortolket, interesse og tillid til nye produkter. Hermed er den part, der bruger viral markedsføring i sin markedsføringsstrategi allerede igennem den første barriere i forbindelse med sin markedsføringskampagne, netop fordi budskabet kommer fra tredjemand - en person, man kender eller føler er troværdig.

Viral marketing

 

Tip en ven er også Viral marketing

Hvis der f.eks. er noget spændende på ens side, og mange tipper en ven med en tip en ven funktion, spredes budskabet til siden hurtigt med deraf stigende respons på markedsføringskampagnen. Man skal huske på den gamle grundregel, at folk, der finder et produkt spændende, spreder budskabet til mindst tre yderligere personer i sit netværk. Tankevækkende?  Ja, men sådan forholder tingene sig.

Viral markedsføring i markedsføringsstrategien

Viral marketing bruges helt bevist i mange virksomheder, hvor der indtænkes strategier for, hvordan der kan sønderbombes med reklamer etc. i sociale netværk.  Det handler om at ramme et budskab, der får den enkelte modtager til at sende budskabet videre indenfor sit eget netværk til nye brugere. Denne form for viral markedsføring spreder sig som ringe i vandet, og får mange modtagere i løbet af relativ kort tid.

Ordet viral betyder, at noget bliver spredt som en virus - her er der blot tale om et humoristisk sælgende eller seriøst budskab