ROI - Return on investment i din online markedsføring

ROI - søgemaskineoptimering og online markedsføring

ROI - Return On Investment. Dette er betegnelsen for, hvor meget man har fået ud af sin Internet investering i online markedsføring - set i forhold til de omkostninger, der har været i forbindelse med udarbejdelse af websted, søgemaskineoptimering, Google adwords og annoncering etc.

Har du overblik over dine markedsføringsomkostninger?

Hvis vi isoleret ser på ROI i forbindelse med internet markedsføringen på søgemaskinerne, drejer det sig typisk om en professionel søgemaskineoptimering, sammensat med en tilmelding til relevante kataloger og udarbejdelse af en linkpopularitets profil. Dette opsat i forhold til konkurrent markedet. Samt opsætning og drift af Google adwords kampagner på annoncesiden.

Med dette som udgangspunkt kan det beregnes, hvor meget den enkelte potentielle kunde koster. Dels som et samlet beløb på den enkelte søgemaskine mhp.  at se, hvilken søgemaskine / webindex, der giver det bedste ROI. Dels ved at se, hvor mange brugere, der kommer fra disse søgetjenester.

Et værktøj til at checke, hvor mange besøgende der kommer fra den enkelte søgemaskine, er f.eks. Google Analytics kombineret med et statistikprogram De fleste gode webhoteller har i dag et statistikprogram, der kan analysere refferrels og oplyse om valgte søgeord samt indgangs- og udgangssider. Med disse værktøjer er man i stand til at beregne sin ROI.

Google Analytics, som er et gratis analyseprogram, kan løse denne opgave. Det kræver kun, at der indsættes et script på websitet. Herefter vil det være muligt at analysere de enkelte brugere og den måde, de anvender websitet på.

ROI og statistikprogrammer

Statistikprogrammet skal som minimum indeholde følgende.:

  • Timestatistik – hvordan fordeles besøgende hen over døgnet.
  • Unikke besøgendes indgangsadresser – hvilken sider kommer brugeren ind på.
  • Udgangsadresser – hvilken sider forlader brugeren.
  • IP adresser på de besøgende gæster (den vises ikke i Google Analytic)
  • Forespørgsler – antal af besøgte filer og kb
  • Henvisende sider – hvilken sider henviser til denne side.
  • Søgestrenge – hvilken søgeord er brugt i forbindelse med søgningen.
  • Browser – typer, hvilken browser er der anvendt.
  • Lande – hvilke lande kommer forespørgslen fra.

Med disse informationer er det muligt at beregne ROI - Return On Investment - i forbindelse med søgemaskinestrategien og placeringsmarkedsføringen på Internettet.

Det kan godt svare sig at kombinere Google Analytics med serverlog-analyse. Herved forbedres analyse-resultatet, da der er mulighed for at supplere med data til det samlede overblik.