Nyt website - hvad nu med SEO og strategien

Nyt website - hvad nu med SEO og strategien

Nyt website i virksomheden

Når et gammelt website skal erstattes med et nyt, opstår der uheldigvis næsten altid problemer, når designet skal udskiftes til noget mere moderne design med flere smarte features.

Hvorfor opstår de disse problemer?

Dårlig planlægning og uvidenhed om sammenhænge imellem søgemaskiner og eksisterende websteder er typisk svaret på spørgsmålet.

Man er igennem en eller anden kanal blevet præsenteret for en idé om et nyt website til sin virksomhed og har muligvis entreret med et nyt firma, som gerne påtager sig opgaven, hvilket jo er normal procedure. Men man glemmer i sin iver ofte at forholde sig til tingene i deres rette perspektiv. Her tænkes på, om det nye site også er søgemaskinevenligt, og om det forholdsvis let kan søgemaskineoptimeres, hvilken SEO muligheder, der er indbygget i selve systemet, og hvorledes man vil udføre den praktiske del, når det nye site kommer i luften? Er der for eksempel opsat en 301 strategi? ( permanent flytning af gamle filer til nye ) eller ændres der bare på DNS (navneserveren) og domænet peges hen på en ny server, hvor det nye site ligger og så bare går i luften derfra.

Resultatet vil i så fald være, at når der klikkes på gamle links, vil man få 404 sider (siden kan ikke findes) Det virker ikke særlig professionelt på et virksomheds website, når flere hundrede eller tusinde sider melder 404 fejl.

Planlæg SEO strategien ned i mindste detalje

Hvis disse problemstillinger ikke tages alvorligt i planlægningsfasen kan det betyde et drastisk fald i besøgende fra søgemaskinerne og ens linkpopularitet kan falde i forhold til de websites, der har linket til virksomhedens eksisterende website.

Når der skal produceres et nyt website, skal der sammensættes en samlet SEO strategi for, hvorledes de forskellige elementer i sitets opbygning er sammensat, og herefter skal der udarbejdes en samlet strategi for udgivelsen af det nye site.

Der skal være opsat en 301 strategi, hvor gamle links sendes videre til de erstatningssider, der modsvarer de gamle sider på det nye websted, herunder korrekt opsatte sider med korrekte titles og tags og en funktionsduelig url struktur, der sikrer gode muligheder for, at spiderne kan gennemcrawle websitet uden barrierer i forbindelse med indekseringen på søgemaskinerne.

Når sitet så er kommet online vil 301 funktionen tjene flere formål. Dels vil søgemaskinerne få information om den pågældende side er flyttet permanent til en ny webadresse, og de brugere, der typisk over tid har bookmarket sider fra websitet vil blive sendt hen til det rigtige sted, når de trykker på et link der fører til det gamle websted.

Bagefter er det vigtigt at bruge tid på af bede dem, der linker ind til sitet, om at udskifte den gamle url med den nye. Det kan godt være et større arbejde, men det kan hurtigt vise sig at være besværet værd.

Det kan klart anbefales at sætte sig ind i de forskellige serverkoder og udnytte de muligheder, der findes med disse.

Ønsker du hjælp til at få overblik i forbindelse med flytning eller udskiftning af eksisterende webplatform til nyt system, er du velkommen til at kontakte os for professionel rådgivning. Vores honorar er typisk tjent ind mange gange i forhold til hvad manglende trafik fra søgemaskinerne i en kortere eller længere periode rent faktisk vil koste virksomheden grundet manglende ordre og salg.

Seo skaber synlighed

Hvis du ønsker godt udbytte af din investering i online markedsføring, så er søgemaskineoptimering en metode, der giver gode resultater på søgemaskinerne og samtidig sikrer dig en god ROI.

En søgemaskineoptimering tjener sig hurtigt ind, hvis du regner på kontaktprisen pr.besøg eller kunde der bestiller dine produkter.

SikkerhedsbilledeOpdater sikkerhedsbillede