Markedsforhold og konkurrenterne på markedet

Markedsforhold

Hvis virksomheden skal kunne gøre effektivt brug af internettets muligheder til at markedsføre sine tjenesteydelser, må den først have et bredt kendskab til markedet og de markedsforhold, der er på nettet

I denne fase er det vigtigt, at virksomheden kender sine muligheder i forhold til konkurrerende virksomheder med samme produkt palette. En rentabel idé er at anvende en medie rådgiver som f.eks. Online Marketing til opgaven.

Skal man lære markedet at kende, er der flere faktuelle forhold, der skal tages stilling til for at få et overblik over de muligheder, der er indenfor det segment, man ønsker at markedsføre sig inden for.

Normalt, når man definerer et marked, sker det ved at gennemgå et produkt og finde anvendelsesmuligheder for dette. Hvor kan det afsættes? Geografisk, lokalt eller world wide?

Er der tale om et hurtigt afsætteligt produkt, biler, rejser, børnetøj, ting til hjemmet eller mere specifikke tjenesteydelser? Overvejelsen er afgørende for den videre færd.

Efterspørgslen på produktet - hvor stort er mit marked?

Hvilken mulighed er der for afsætning af produktet / tjenesteydelsen, hvor stort og hvor dybt er markedet? Hvor stor markedsandel kan jeg / vi forvente? Hvad skal der til for at få del i det eksisterende marked. Er mit produkt / tjeneste ydelsen unik eller nyskabende, eller er der tale om et produkt, der skal konkurrere på almindelige markedsvilkår ?

Hvordan får vi så del i det eksisterende marked? Hvilke markedsføringskanaler er bedst for mit produkt, hvilken kampagne skal jeg vælge til markedsføringen for at tage markedsandele fra konkurrenterne.

Konkurrenterne på markedet

Man skal i denne proces tænke på, at ens konkurrenter også udfører marketing, og at de tiltag, konkurrenten foretager, godt kan afstedkomme yderligere konkurrence på samme markedsplads. Det ses blandt andet på Google Adwords, hvor prisen pr. klik pludselig kan stige drastisk indenfor bestemte søgeord og brancher. Her er der rift om de eksisterende kunder, så selv om virksomheden beslutter sig til at hæve prisen på Google Adwords i dag, kan det godt være, at stillingen er status quo i morgen, hvor konkurrenterne ligeledes har hævet deres markedsførings budget.

Derfor er det vigtigt at se på de samlede markedsforhold, når markedsføringsstrategien planlægges i forbindelse med markedsføringen på internettet.