Eyetracking - web usability i online markedsføringen

Eyetracking web usability

Eyetracking i online markedsføringen. Hvorfor nu anvende et parameter som analyse af, hvor brugeren først lader blikket falde på en website? Og hvordan udføres en sådan eyetracking analyse? Hvor brugbar er den i forbindelse med udarbejdelsen af et funktionelt website?

Eyetracking

Eyetracking er en proces, hvor man måler det punkt, hvorpå man ser eller stirrer. Man registrerer da bevægelsen i forhold til hovedet. Til dette formål skal der anvendes et specielt apparat til måling af øjnenes bevægelsesmønster i forhold til det emne, brugeren ser på.

Allerede i 1800 tallet begyndte man at anvende eyetracking i forskellige forsøg, og hermed var en ny metode til at teste personer i forskellige sammenhænge opstået.

Taler man om e handel og webbaserede emner, er der tale om en anden indgangsvinkel til eyetracking, end den teknologiens anvendelse, der finder sted inden for  færdsels og automobilindustrien. Her buges oplysningerne til f.eks at stedbestemme brugernes fokuserings flader i forhold til kørsel.

Inden for den weborienterede del, Web usability, handler det imidlertid om, hvilken påvirkning, der får brugerne til at handle på en bestemt måde, er der forskel på den måde, vi ser på en webside og det efterfølgende handlemønster? Er der opsætninger, som brugerne konsekvent ikke ser - og hvilke forhold gør sig gældende? Er der andre faktorer, der umiddelbart får brugerne til at flytte fokus fra andre områder på skærmen og hen til det budskab, som virksomheden gerne vil have frem til sine brugere.

Eyetracking er perfekt til at teste branding, navigation og kendskab til sidernes tekstmæssige og billedmæssige sammenhænge.

Testen afslører, måden vi ser på den valgte webside. Her analyseres øjenbevægelserne med kameraer, og dette - sammenholdt med de sider, der vises for brugeren med billeder, skriftblokke, overskrifter og lign. - kan give en ide om, hvad der er mest hensigtsmæssigt for websites sammensætning. Dette er brugbar viden i forbindelse med e handel og afsætning af produkter over Internettet.