Guerilla marketing - udarbejdet af Jay Conrad Levinson

Guerilla marketing - udarbejdet af Jay Conrad Levinson

Guerilla marketing

Guerilla marketing er markedsføring, der er utraditionel og ikke kræver den store økonomi for at få gennemslagskraft som reklamemiddel i virksomhedens markedsføring.

Guerilla marketing er et fænomen, udarbejdet af Jay Conrad Levinson. Det beskrives i hans bog Guerrilla Marketing, denne bog er solgt over hele verden. Bogen har lagt en ny dimension til markedsføring og markedsføringsbegreberne i forbindelse med annoncering og profilering af virksomheder.

Guerilla marketing anvender i sin grundform utraditionelle metoder til at skabe visuel kontakt til den ønskede brugergruppe.

Grundtanken i markedsføringsformen er ikke økonomi og store reklamebudgetter, men snarere den utraditionelle måde at fange forbrugeren, som er omdrejningspunktet i markedsføringsstrategien. Ved at anvende for eksempel viral marketing øges kendskabet til virksomheden ofte væsentligt i forhold til andre markedsføringsmetoder.

At anvende ”buzz”, hvor forbrugeren pludselig indgår aktivt i markedsføringen uden at tænke nærmere over, at der er tale om videreformidling af reklamebudskaber er genial. Der skabes den virale effekt, hvor budskabet deles med ligestillede og andre parter, man syntes er mulige emner for netop den pågældende reklame.

Guerilla marketing kampagner kan opsættes, så de udformes som egentlige PR stunt, hvor formålet er at skabe omtale for færrest mulige midler. Budskaber, der opfanges af respondenterne og efterfølgende videresendes som virale budskaber til flere brugere, herved omkostningsminimerer virksomheden sit markedsføringsbudget.  Eller det giver mulighed for at målrette yderligere markedsføring parallelt med disse kampagner.

At udarbejde guerilla marketing kampagner kræver ikke nødvendigvis brug af reklamebureauer, store markedsføringsbudgetter eller lign. Men blot kreativ tankegang og forståelsen af, at budskaber skal deles på frivillig basis imellem brugerne, der modtager budskabet.  Jo bedre markedsmateriale, jo større udbredelse vil kampagnen få i de målgrupper, man prøver at ramme med sit budskab.

Levinsons principper om guerilla marketing

Levinson peger på følgende principper som grundlag for guerilla marketing:

  • Målgruppen skal have en god oplevelse og sjov tilgang til reklamen.
  • Budskabet er beregnet til at ramme enkeltpersoner eller små grupper.
  • Brug fantasien til kampagneudvikling i stedet for pengepungen!
  • Tilbyd få men relevante produkter, undgå spredning af modstridende budskaber.
  • Glem dine konkurrenter og skab din egen identitet.
  • Brug eksisterende teknologi til at udbringe dit markedssbudskab.

Hvis man udarbejder gode markedsføringstiltag, som brugerne syntes godt om, vil de spredes med lynets hast. Du vi finde link og konkrete debatter på forskellige debatfora på nettet i løbet af forholdsvis kort tid.

Guerilla marketing kan godt stå alene, men ved at indarbejde denne markedsføringstype i virksomhedens mere etablerede markedsføring, vil det samlede kampagneudbytte væsentligt forøges, når de første virale kampagner sættes i gang.