Google Analytics værd at vide - Webanalyse som værktøj

Google Analytics værd at vide

Hvad betyder de enkelte oplysninger i Google Analytics?

Besøg

Besøgende er sessioner fra en bruger samlet dén samme dag. Disse besøg kan dække over mange besøg hen over dagen fra samme bruger. Hvis man skal have en fuldstændig viden om den besøgende, bør der anvendes session cookies. Her vil man kunne se besøg fra forskellige kampagner, Google Adwords, bannerannoncer, søgemaskinetrafik mv.

Sidevisninger

Når en side spores, defineres dette som en sidevisning i Google Analytic.

Tidsforbruget på webstedet

Her måler man, hvor lang tid, brugerne anvender websitet. Hvis sitet bruges flittigt, og der generelt er et højt tidsforbrug pr. bruger, indikerer det, at sitet giver et udbytte til brugerne. Hvis brugerne lader et vindue stå åbent i browseren med dit site loaded, vil tallet for tidsforbrug være forkert.

Afvisningsprocent ( bounce rate )

En afvisningsprocent betyder i praksis, at kunden umiddelbart efter besøg på en side forlader websitet igen. Hvis afvisningsprocenten er for høj, betyder det i praksis, at kunderne kommer ind på siderne, men de navigerer ikke rundt på sitet, men forlader det med det samme.

Det kan der være flere forklaringer på. Kunder er blevet vildledt i forbindelse med søgning på søgemaskinerne og kommer ind på en side, der ikke omhandler det, der reelt var brugerens ønske. Derfor den hurtige afgang igen. Sitet kan også virke uoverskueligt for brugeren, og herved er der også en kilde til at forlade sitet hurtigt igen.

Hvis der f.eks. er tale om en blog, vil afvisningsprocenten normalt være højere, da de sider, der rammes, indeholder det emne, forbrugeren ønsker at læse. Imidlertid kræver generelt høje afvisningsprocenter handling og efterrationaliseringer i marketingsafdelingen, hvorefter en strategi til løsning af afvisningsproblematikken skal sættes i værk hurtigt.

Nye besøg

Nye besøg er ensbetydende med, at kampagne-strategierne virker. Hvis der kontinuerligt kommer nye besøgende til, virker dine kampagner. Du har også mulighed for at se, om de nye kunder bliver faste besøgende samt tilbagevendende til dit website.

Besøgets varighed

Hvis dine brugere opholder sig i længere tid på dit websted og samtidig er tilbagevendende brugere - er det en tydelig indikator for, at der er substans i indholdet, og at det er noget, brugerne godt kan lide. Dette kombineret med, at brugerne anvender mange af dine sider.

Browsere

Her kan du se hvilken browsertyper dine brugere anvender, når dit website besøges.

Google Analytics

Mål effekten af din online markedsføring, ved at indsætte et simpelt script i dine filer har du mulighed for at se hvordan brugerne anvender dit website.



Du kan følge dem på det søgeord de har fundet dit webite med, du kan se hvor lang tid de er på dit website og hvor de forlader det igen.

Brug den viden som Google Analytics giver dig, ja og så er det oveni købet gratis at bruge.