Facebook

Markedsføring på facebook. Her findes en mulighed for en anderledes måde at komme i kontakt til en brugergruppe, en gruppe man ikke umiddelbart får fra søgemaskiner eller andre "trafikskabende" aktiviteter på nettet. Facebook markedsføring er ikke sammenligneligt med andre annonceformer på nettet, her er der tale om annoncering i et socialt netværk, hvilke giver nogle anderledes spilleregler i forhold til målgruppen.

Men set i lyset af, hvor mange danskere der har profil på facebook, og hvor meget dette sociale medie anvendes over hele verden, bør man i sin markedsføring bruge de muligheder som findes her. Det er klart, at de ikke skal eller kan stå alene, men ved en effektiv kombination med andre annonceformer som f.eks. Google adwords, SEO og Yahoo marketing får man dækket sit marked indenfor online markedsføring og oven i købet kombineret med en viral markedsførings-del.

Folk bruger facebook som en del at deres verden på nettet, mange er på facebook mange timer om dagen med flere login fordelt over døgnets 24 timer. Dette giver mulighed for at ramme brugergrupper på en anden måde end ved traditionel markedsføring på nettet. Her kan der arbejdes ud fra demografiske markedsføringsprincipper og aldersgruppering mv.

Målretning af sin online markedsføring i forhold til ønsket brugerprofil

  • Område
  • Alder
  • Køn
  • Nøgleord
  • Uddannelse
  • Arbejdsplads
  • Civilstand
  • Interesser vedr. forhold
  • Sprog

Viral markedsføring i sociale medier som f.eks. på facebook

Viral markedsføring er et at de bedste midler til at nå brugerne på facebook, Når budskaber sendes videre af troværdige brugere til andre personer i vedkommendes  netværk opnås en troværdighed i forhold til budskabet - word-of-mouth er en god måde at få bredt troværdig information. Der kan være tale om annoncering pakket ind som budskaber, andre føler de rigtig gerne vil dele med andre. Her vil man typisk kunne opnå større click-through-rate.

Der kan også annonceres på facebook med mere traditionelle annoncer, men erfaringsmæssigt er det ikke disse annoncer, der giver den højeste respons i forhold til brugerne.

Man bør i virksomhedens online markedsføring bruge facebook som en ekstra annonceringsmulighed, for derigennem at opnå øget synlighed og branding i medierne.