CMS system - Content Management og SEO

CMS system

Et Content Management System, i daglig tale et CMS, kan håndtere de forskellige websider, som den enkelte bruger let og uden egentlig programmeringsmæssig baggrund kan vedligeholde i dagligdagen på virksomheden.

Brugeren af CMS systemet kan oprette nye sider, indsætte tekster, billeder, links, video præsentationer, flash elementer, pdf filer og meget mere.
Fordelen ved at bruge et CMS system frem for at bruge en webmaster, der dagligt skal opdatere sider i html med f.eks. dreamweaver, er, at systemet let håndterer store datamængder og disse datamængder kan håndteres via en database, hvilket giver mulighed for at få CMS systemet til at arbejde på tværs af platforme. Det er en god løsning, frem for at styre store websites på enkelt fil niveau, som kan være en uoverskuelig opgave.

CMS systemet kan tilgås fra en almindelig webbrowser som f.eks. Internet Explorer og Firefox mv. Her vil det være muligt at logge ind fra et hvilket som helst sted med Internetadgang og arbejde i systemet fra frontenden.
Det er også muligt at sætte brugerne op med forskellige rettigheder, således at de enkelte sider ikke umiddelbart kan rettes af alle. Der vil typisk være en superadministrator, der har fuld adgang til systemet. Derudover er det muligt at oprette forskellige brugere med forskellige rettigheder til systemet.

CMS systemer findes i versioner udviklet specielt til den enkelte virksomhed. Programmeringen ser fra systemhuse, der sælger det pågældende system og tilretter det specielt til den enkelte kunde. Der findes et stort antal af CMS systemer under "GNU", hvilket betyder CMS systemer, der er gratis.

Ved opsætning af CMS systemer skal man påregne investering i udvikling af desig,  templates og funktioner, der passer til den pågældende virksomhed, afhængig af hvilket system der vælges, skal man være opmærksom på, om CMS systemet er søgemaskinevenligt , og at der kan udføres søgemaskineoptimering på den pågældende platform.

En tjekliste til et godt CMS system kan se således ud.

  • Søgemaskinevenlighed, CMS systemet skal kunne tilpasses med title og metatags uden tilkøb af alverdens SEO moduler.
  • Fornuftig url struktur.
  • View stat placeret korrekt, hvis der er tale om systemer kodet i ASP.Net
  • Brugervenlighed.
  • Fuld adgang til koden.
  • FTP adgang og rettigheder til hovedsystemet.
  • Mulighed for selv at foretage daglig backup af websitet.
  • God brugsanvisning på systemet og de faciliteter, det byder på.

Online Marketing står gerne til rådighed med råd og vejledning, hvis du skal have et nyt CMS system.


Husk. Det koster ikke ekstra, hvis du skal have foretaget en søgemaskineoptimering af os. Udarbejdelse af kravspecifikation af dit nye website er med i prisen.

Valg af CMS system

Vælg det rigtige CMS system fra start, hvis din leverandør ikke vil give fuld adgang til dit nye system, således du har mulighed for at søgemaskineoptimere dit website, skal du ikke tøve med at vælge et andet system.

Online markedsføring og omkostninger til annoncering vil hurtigt overstige det det koster at vælge det rigtige CMS system i den indledende fase.